Ramadan ke 11 baru muncul entry ini

Friday 22 March 2024

Assalamualaikum dan hai semua! Haih, begitu lama tak update blog. Sebelum nampak anak bulan Ramadan sampai masuk fasa ke-2. Hahaha. Apakan daya, sis busy.

Ramadan Day 1 - bersahur dan berbuka seorang diri. Ikutkan boleh saja berpuasa di rumah mak aku yang hanya 20 minit perjalanan dari rumah, tapi itulah aku lagi suka stay rumah suami sebab dekat dengan MRT. Bulan puasa ni bos aku beri kelonggaran balik pukul 4 petang, tapi kena masuk pukul 8 pagi. Bos aku juga bermurah hati bagi work from home 2 kali seminggu. Beli juadah di bazaar saja. Nasi lemak ayam berempah. Nasi dan ayam sedap, sambal saja yang mengecewakan. Terawih di rumah sebab badan lemau. Aircond opis sejuk! Ke sejuk sebab tak makan? Wallahu'alam.

Ramadan Day 2 - last day PJJ! Patutnya encik suami sampai dalam pukul 4 petang, tapi sebab gerak lambat dari Dungun, pukul 6 lebih baru sampai di pejabat. Mintak tolong adik ipar pergi ambil. Nak masak, baru perasan barang dapur banyak dah habis. Goreng bihun favourite En.I. Aku beli murtabak, air tebu dan agar-agar di bazaar. Kecewa lagi sebab agar-agar pulak tak sedap kali ni. Anak-anak adik ipar makan sikit je letak balik. Terawih di rumah lagi sebab En.I kepenatan. 

Ramadan Day 3 - Aku masak telur masin masak lemak cili padi untuk sahur. WFH. Cuaca panas sungguh. Sakan aku mendobi. Sebab dah penat mendobi dan mengemas barang En.I balik dari kursus, kita berbuka kat luar. Malamnya En.I je gi terawih. Aku terawih di rumah sendirian.

Restoran Kudu, Chow Kit. Ada orang tu teringin nasi kandar dari kat Pulapol lagi

Ramadan Day 4 - Adeh, nampak 'anak bulan'. Baru nak panas enjin berpuasa. Balik kerja, goreng bihun je untuk En.I. Alhamdulillah suami aku ni jenis simple je bab makan.

Ramadan Day 5 - Keluar gi Aeon top up barang dapur. Kawan En.I bagi lauk daging salai masak lemak untuk berbuka. Yay tak payah masak.

Ramadan Day 6 - Berbuka rumah mak dengan adik-beradik aku yang lain. Abang-abang aku je tak dapat datang. Anak-anak saudara excited jumpa Pak Tam diorang setelah sekian lama. Solat maghrib, Isyak dan terawih berjemaah di rumah. Sayangnya aku cuti solat. Rindu nak jemaah ramai-ramai dengan famili. Plot twist : Sorang pun tak ingat nak amik gambar. 

Demi nak bagi entry cantik, aku letak jugak gambar lama. LOL

Ramadan Day 7 - MC sebab tak sedap badan. Mana badan tak lemau. Opis sejuk macam di kutub, di rumah panas macam kat gurun. Nasib baik ada lebihan lauk dari berbuka rumah mak yang aku simpan dalam fridge. Aku bekalkan untuk En.I berbuka di tempat kerja sebab dia shift malam. 

Ramadan Day 8 - WFH, so masak Udang Salted Egg untuk En.I. Alhamdulillah En.I kata sedap. Berani dia kata tak sedap. Hahaha

Ramadan Day 9 - Tak sempat masak untuk En.I tapi ada sumbangan makanan berbuka di opis. Alhamdulillah, rezeki.

Ramadan Day 10 - Kembali berpuasa. Yay! WFH, jadi dapat masak ayam masak kicap extra halia untuk En.I bawak bekal berbuka. Sekali En.I buat surprise belikan lasagna dari Zus. Suami aku ni kadang-kadang tak boleh dijangka. Kau ada, berbuka lasagna! Lauk ayam masak kicap simpan sahur. Malamnya pergi terawih di surau flat. Lain betul vibenya berbanding surau dan masjid kawasan perumahan rumah parents. Rindu pulak.

Entahlah korang baca tidak, tapi tak kisahlah. Aku tulis sini sebagai memori sendiri. Kenangan pertama kali berpuasa sebagai isteri. Penat, tapi seronok. Adakala menguji kesabaran. Zaman aku bujang dulu, bertahun-tahun berbuka di surau sahaja sebab mak abah aktif sebagai AJK. Boleh dikira dengan jari berapa kali masak.

OKlah, selamat berpuasa semua! Terima kasih kepada blogger yang selalu share menu. Dapat jugak idea nak masak apa. Apa pun, sama-samalah kita berusaha mengelak pembaziran makanan di bulan Ramadan. 

Ingat pepatah ni.. Tak pandai masak takpe, asal jangan berniaga di bazaar Ramadan..

Post a Comment

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah