Umrah Part 6 - Masjid Nabawi

Wednesday 22 May 2013

Previously....
Part 5
Part 4
Part 3
Part 2
Part 1

Day 9- 8 May

One thing about berada di Mekah dan Madinah, nak bangun pagi takdelah sepayah di tanah air. So, pagi pertama kat Madinah, walaupun ngantuk dapat jugak aku gagahkan diri untuk ke Masjid Nabawi sebelum azan Subuh. Rupanya masjid tersangatlah dekat dengan hotel, tak sampai 70 meter kot.

Suasana di Masjid Nabawi lain dengan di Masjidil Haram. Jemaah lelaki dan perempuan masuk melalui pintu yang berbeza dan ada petugas yang akan periksa beg untuk memastikan jemaah tak bawak masuk barang-barang-barang terlarang. Apa yang terlarang, aku pun tak sempat nak selidik.

Selesai solat Subuh, kitorang pun balik ke hotel untuk sarapan dan lepas tu berkumpul di lobi untuk ziarah ke Raudhah dan makam Nabi Muhammad s.a.w dan sahabat-sahabat Nabi iaitu Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar al-Khattab. Peraturan di Nabawi, jemaah wanita ada waktu-waktu tertentu untuk masuk ke Raudhah. Kalau lelaki, anytime. At first aku macam tak puas hati jugak. Mutawwif kitorang memberi penjelasan yang peraturan tersebut dibuat kerana kaum wanita cenderung melakukan perkara-perkara yang boleh membawa kepada 'fitnah'. Contohnya menangis bagai nak rak dan memeluk makam-makam dan mimbar. 

Once aku dah masuk ke dalam Raudhah barulah aku faham, sebab aku kan pompuan. Hati pompuan ni mudah tersentuh. Anyway, aku bersyukur dapat solat sunat dan berdoa di sini. Walaupun tak dapat lihat makam Rasulullah secara direct, tapi dapat sampaikan salam dari kenalan dan saudara yang berkirim pun jadilah. Banyak lagi cara nak tunjuk sayang kita pada Nabi Muhammad s.a.w. Contohnya, banyakkan berselawat dan mengikut sunnah baginda. Wah, ayat cam ustazah!

P/s: Sorry takde gambar lah uolls coz orang sangat ramai dan aku takut kamera tak dibenarkan dibawa masuk ke Raudhah.

Ni view dari tingkap bilik, boleh nampak bandar Madinah (jauh la jugak, gambar ni aku zoom) dan hotel-hotel lain yang serius 5 star!

Ni pulak Masjid Nabawi.



Madinah pun sama macam Mekah, ramai peniaga depan masjid terutama lepas waktu solat. Nasib la Mak tak berapa sihat, so kitorang takdelah jalan-jalan sangat kat kedai-kedai kat sini. Kalau tak, mau senget kapal terbang dengan luggage kitorang je.

Kubah ni akan terbuka menjelang Maghrib sampailah pagi hari berikutnya.


Tangkap gambar sikit-sikit je takut kantoi ngan 'pengawas'

Waktu malam payung-payung kat luar tu ditutup

Sampai sini jelah kot...nantikan episod akhir entry pasal umrah ni k..

2 comments

  1. subhanallah..bila turn akak JM pulak nih

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.. tunggu panggiln haji pulak ye ciksal.. aminn ya robbal Alamein

    ReplyDelete

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah