Umrah & Ziarah - Part 5

Part 3
Part 2
Part 1

Day 6 -5 May

Pagi ni kami dibawa ke Miqat Tan'im, miqat yang paling hampir dengan Masjidil Haram., kira-kira 7 kilometer. Bas yang kami naik ni company yang sponsor. Thanx a bunch company ku sayang!!! Kebiasaannya jemaah menaiki teksi atau van sapu untuk ke sana. Kat Mekah ni kereta sapu diorang pun Toyota Vios tau..gila kentang!

Masjid Saidatina Aishah di Miqat Tan'im
Selepas berniat ihram, kami pun pulang ke hotel dan seterusnya menunaikan umrah.

Dinner Nasi Mandi..serius sedap!!Aku amik lauk kambing
Day 7 -6 May

Hari-hari terakhir di Kota Mekah...rasanya memang sayang giler kalau tak buat umrah untuk kali terakhir for this trip. Hari ni pun sama macam hari sebelumnya. Dalam pukul 7 pagi, kami bergerak ke Tan'im untuk berihram dan selanjutnya menunaikan umrah. Waktu ni rasa sedih dah mula menyucuk hati. Sambil tawaf dan sai'e tu hati berdoa, "Janganlah kau jadikan ini umrah terakhirku Ya Allah. Jemputlah lagi aku sebagai tetamu tanah suci-Mu ini".
(Tengah taip ni pun rasa sayu je)..

Selepas selesai sai'e
Suasana dalam Masjidil Haram (saf wanita) menjelang waktu solat
Berada di khalayak jemaah Islam dari segenap pelusuk dunia adakalanya menakjubkan. Sebab masa nilah dapat tengok gelagat orang yang macam-macam. Cara sembahyang berbeza mengikut mazhab tapi tetap ikut  Imam yang sama, mengadap Kaabah yang sama, menyembah Allah yang Esa. Hati aku terdetik jugak, Islam ni sebenarnya 'bangsa' yang kuat, tapi mengapa masih ramai umat Islam serata dunia yang tertindas? Negara-negara Islam kaya-raya, tapi masih ramai umat Islam yang kebuluran? Entahlah, mungkin ini dugaan Allah untuk mereka, dan untuk kita. Wallahu'alam.

Day 8 -7 May

Hari terakhir!!!!Huhu..rasa macam baru je sampai, dah kena tinggalkan kota Mekah, kota kelahiran Rasulullah s.a.w. Ikutkan memang tak nak balik, sebab kat sini kau jumpa ketenangan yang kau tak pernah dan tak akan rasa walau kat pelusuk alam mana pun kau pergi.

Tapi, nak buat cmane...takkan nak jadi pelarian pulak kat sini..huhu..Selesai makan tengahari dan solat Zohor, kitorang pun mengerjakan tawaf Wida', atau tawaf selamat tinggal. Tawaf ni hukumnya wajib kecuali disebabkan keuzuran. Selesai tawaf Wida', kitorang pun check-out hotel dan bergerak menaiki bas untuk berziarah ke Madinah pulak..Perjalanan ke Madinah mengambil masa lebih kurang 6 jam. Itu kalau naik bas/kereta. Bayangkanlah Rasulullah dulu berhijrah ke Madinah naik unta. Merentasi padang pasir lak tu..Besar sungguh pengorbanan junjungan kita demi menegakkan syiar Islam.Em, sumbangan kita apa ek? *krik....krik...krik..*

Driver bas kat Tanah Arab ni bukan macam kat Malaysia, berhenti R&R bagai..Driver bas kitorang ni cam tak nak berhenti je walaupun masing-masing dah gelisah sebab nak 'membuang' dan kitorang belum solat Asar lagi. Tahan kot dia drive sorang-sorang berjam-jam!

Akhirnya kitorang berhenti la kat satu masjid ni. Tetibe hujan turun dengan lebat. Maka berlari-lari we all sambil menutup kepala dengan beg sebab bas berhenti jauh dari masjid tu. Tapi orang Arab steady je berdiri dalam hujan sambil berkata, "Barakah! Barakah!". Haha, bro, orang Malaysia memang 'takut' hujan. So, merasa la hujan kat Madinah. Tapi hujan diorang sekejap je, dan drops dia macam 'tajam'. Sejuknya jangan cakap la..nasib baik masjid tu warm dan selesa.

Langit mendung pertama aku tengok selama kat Tanah Arab nih..
Lepas hujan, kejap je mentari muncul kembali
Lepas berehat sekejap, perjalanan diteruskan. Dalam bas aku banyak tidur je, apatah lagi menggigil kena hujan. Lagipun, cermin bas ni tinted, nak tangkap gambar pemandangan kat luar pun tak lepas.

Bas tiba di Tanah Haram Madinah menjelang malam. Sama macam kat Mekah, tanah haram ni strictly for Muslims only! Sangat digalakkan untuk banyak berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.  Masa ni rasa sayu je..

Kitorang sampai kat hotel ngam-ngam azan Isyak tengah berkumandang dari Masjid Nabawi. Hotel kitorang namanya Royal Dyar, which totally live up to its name!!Coz memang serius royal! Aku pun terkejut, ingat salah hotel ke apa..

Somehow malam tu aku tak berapa tidur sebab dah lama sangat tido dalam bas...atau sebab selera aku tak dapat menerima menu ala-Arab di cafe' hotel. Huhu...takan nak request sambal tumis ngan asam pedas pulak kan! Tak macam Hotel Mira Ajyad di Mekah, pekerja di sini majoritinya orang Arab. Tapi akhirnya aku terlelap jugak kat katil empuk itu...

Next entry aku story pengalaman kat Madinah pulak ye..Thanx for reading!!!

2 comments

1. akak pernah dgr khabar dari kawan2 yg baru balik dari tanah suci..katanya setiap perkataan yg kelaur dari mulut perlu berhati2 sbb nanti apa yg di cakap mudah termakbul

1. yup betul..kat tanah suci memang kena jaga apa yang kita cakap dan buat

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah