Krabi Part 7

Saturday 5 November 2016

Assalamualaikum semua! Dalam pada aku excited nak sambung kisah Jepun, kisah di Krabi jangan dibiar berkubur tanpa nisan macam kisah Melbourne. Hehehe.

So, marilah kita iklan Thailand sekejap. Lagipun, korang gak kata iklan Thai best-best ye tak.

Petang tu, pas rest sekejap, kitorang keluar jalan-jalan cari makan dan cari souvenir. Makan jelah kerja kalau kat Krabi ni. Mentang-mentang senang cari yang halal.




Kitorang makan ni, aiskrim kelapa. Stail Sangkaya la, tapi jauh lagi murah dan sedap. Menyesal beli satu je. Haish.

Pastu merayau cari souvenir. Macam-macam choice ada. Standby duit je.


Senja berlabuh, kita layan rona jingga di Pantai Ao Nang. Ayat novel sangat kau..

Satu tabiat aku kalau gi tempat orang, aku suka naik public transport yang dianggap icon tempat tu. Kalau Thailand, mestilah tuk tuk. Aku pun memujuk ND ngan SR naik tuk tuk. Tapi nak ke mana? Malas nak pergi jauh, dan belum rasa nak balik hotel lagi. Then, aku teringat yang kitorang ada lalu McDonald on the way ke pantai so aku request naik tuk tuk ke sana.

Mujurlah kawan-kawan aku sudi melayan perangai aku yang entah apa-apa. Haha. Cukuplah duduk atas tuk tuk beberapa minit. Janji, lepas hajat. Eh..sampai hajat! Tak singgah pun McD tu, nak buat landmark je. Takkan naik pusing-pusing town tak tentu hala.


Kitorang dinner kat sini



Aku order ni - Somtum! Antara makanan tradisi Thailand. Sedap, tapi cepat kenyang mugkin sebab mi dia kenyal. Nak makan kena gaul sekali dengan taugeh, serbuk cili semua tu. Aish, taip ni pun boleh terasa dalam tekak lagi. Sedap!

Pas makan, merayap lagi. Sebab malam tu aku ada plan. Cuma plan tu mustahil nak ditunaikan immediately lepas makan. Mau muntah hijau!

Dah penat merayap, aku ngan SR pun menunaikan wishlist terakhir iaitu massage! Pusat urut kat Krabi ni bersepah-sepah. Kali ni kitorang massage badan. Since ND dah ngantuk, dia balik bilik dulu. Aku ngan SR gi massage kat depan hotel je. Ala, harga lebih kurang. Tak kuasa aku nak survey bagai.


Time tengok tilam ni mata dah separa ngantuk. Tapi Thai massage memang takde peluang nak tidur. Di lipat-lipatnya badan aku macam yoga. Nasib baik lah yang massage tu badan kecik macam aku je. Kalau tak jadi pancake le hakak.

Dah massage, kita balik bilik lah tidur dan packing barang. Nasib baik muat beg aku nan satu. Korang jangan terperanjat beruk mat yeh kalau travel ngan aku. Aku memang jenis travel light tahap gelandangan punya. Sebab aku ni ada masalah tak larat bawak beg berat-berat dan besar. Apatah lagi berat aku macam budak darjah enam, cukuplah carry beg yang besar sikit dari beg sekolah.

Macamana aku manage? Nak aku story ke? Tak payah la, aku jenis tak pandai bergaya, cuma rajin bab basuh baju. Sesetengah orang nak nampak cantik dalam gambar, so tak suka repeat baju. Aku ni pakai apa pun rupa tang tu jugak, so malaslah nak try hard. Kah kah.

Pagi esoknya, kitorang gi breakfast kat kedai yang sama. Memang sedap nasi kerabu dan nasi lemak kedai acik tu. Hot cocoa dan green tea dia pun sedap. Green tea Thailand ni unik tau. Nyesal tak beli buat souvenir! Gambar? Poyo plak gi breakfast pun nak heret kamera dan handphone.

Kitorang ke airport naik shuttle cab. Staf kat hotel tolong book. Shuttle amik betul-betul depan hotel dan direct ke airport.

Urusan imigresen berjalan lancar. Selamat tinggal Thailand! Ada rezeki nak ke sini lagi!

Part 1
Part 2
Part 3
Part 4
Part 5 
Part 6

45 comments

  1. Alaaaaa potong laaa cik sal ni! Baru nak kembali merindu dengan doraemon! Iskksss....

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...sabar ye. ni bukan doremon, tapi nobita. malas sikit. hihihi

      Delete
  2. Aiskrim kelapa tu semacam wajib makan kan bila jejak ke bumi siam nih...

    ReplyDelete
  3. Berat macam budak darjah 6! He he he

    ReplyDelete
  4. somtum tak pernah try lg..
    ice cream tu nampk sedap ..sal

    ReplyDelete
  5. SENANG CARI MKNAN HALAL DI KRABI MESTI BEST TRAVEL KE SITU

    ReplyDelete
  6. pernah pergi krabi sekali jer itu oun sekejap.. Tak berkesempatan nak rasa makanan yg sedap2 huhuu

    ReplyDelete
  7. tapi burger king kat ctu ada jual burger daging babi masa saya try usha untuk lunch, mujur baca dulu... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tak berani cuba fast food. Susah nak confirm bab halal haram ni. lagipun, kat Malaysia pun tak makan fast food.

      Delete
  8. saya minat juga somtam, tapi biasa beli kat sini je kalau ada restoran thailand

    ReplyDelete
  9. ais krim kelapa ni benda wajib.. Habis patah riuk lah kak sal kena lipat2 kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa lega pas kena urut..urat dah bersimpul dia regangkan balik.hehe

      Delete
  10. berat mcm budak dry 6?.

    nampak sgt tu kecumelannya.

    rajin basuh baju tak pe lah kan..

    teringin nak ke Krabi.
    harp jadi lah nanti. dah lah Halal, murah agaknya ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. murah jugak duit Thailand berbanding duit Malaysia. Krabi sesuai kalau nak bawa keluarga bercuti luar negara.

      Delete
  11. Replies
    1. Insha allah..tapi mungkin lambat sedikit sebab banyak nak diceritakan

      Delete
    2. wow pasal japan, cant wait

      Delete
  12. Wah bestnya mkn somtam ngn aiskrim tu, mane nk carik nih? Somtam tu cm bole buat, tapi aiskrim tu? Hu hu

    ReplyDelete
  13. lapaq ohoii tengok makanan pepagi.. adeh !

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..sama je tengok pagi ke petang zaf oi..

      Delete
  14. Sedapnya kena massage.. alaaa ! baru ingat nak tdow time massage... tak leh ea ?? huk2

    ReplyDelete
    Replies
    1. massage yang ni susah sikit nak tido, sebab dia lipat-lipat badan kita.kalau takat urut je tu boleh lah

      Delete
  15. Tag akak kat sini...

    http://miamorzafirah.blogspot.my/2016/11/shanghai-fridge-magnet-giveaway-by-jari.html

    ReplyDelete
  16. sedap sungguh akak tengok makanan2 tu..belum sampai thailand lagi ni.

    Akak masa ke PekanBaru takut2 nak naik Angkot sana. Dah balik, rasa nyesal pulak tak cuba. Eloknya kita cuba kan...barulah dapat feel sana. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak, tapi kena pandai tengok betul ke tidak halal.

      Delete
  17. alaaa setakat kena lipat apakehallll...tgk torres tu selamba je dia kena tackle ganaz2 smpi injured berbulan2 relaks je muka dia bila physio lipat2 kaki dia hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...aku ni level macam Sturridge je. tulang kaca.hehe

      Delete
  18. Oh tuk tuk namanya....mcm becalah ek kalau kat Muo tu Sal...
    Wuih....gitu ke rupa Somtam? Mee ek. Mcm tak de binatang jer dalam somtam tu Sal. Ko vege ke apa ni?
    Tak mendemam ke lepas massage tu Sal? Separuh org tak tahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..OK je. tu yang buat last day sebelum balik. somtum tu ada udang la kak OK je.tapi jangan ingat saya tak pau tomyam kawan-kawan walaupun dah ada somtum.haha

      Delete
  19. aiskrim nyok tu sedap.... lama dh xmakan...

    ReplyDelete
  20. kak sal..mahal x massange kat sana.. sedap x... mcm nk try ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. takdelah mahal sangat..dalam 350 baht. RM dalam 30 something

      Delete
  21. Akak ni kalau sesekali jengah baca sekali harung. Jadi sekarang ni akak tengah sapu minyak cap kapak (besar) kat kepala. Kejap akak di Osaka, tetiba bila sedar tengok baru sampai Krabi. Lepas tu jangan buat gaya gini, Dik Sal. Pening lalat akak ^_^

    Untunglah boleh travel light. Kalau akak ni, domestic travel pun akak buat gaya Cik Ta tau. Sekurang-kurangnya tang luggage tu tak mahu kalah - adalah dalam 20 juga walaupun tak pernah ada gambar sedondon anak beranak ^_^

    Kurus kecil macam Sal ni pun boleh tahan kena massage dek Siam ek. Kalau akak, baru jentik sikit pun mengaduhnya macam kena pukul. Nak suruh massage whole body, kirim salam ler. Ada pulak kang yang tak memasal kena tendang!

    ReplyDelete
  22. siap baca sudah...pasal dah ke sana..nak ke sana lagi..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. uit, baru balik dari sana ke?rajin abang MKL komen entry lama-lama.Hehe..seganlah blog tak berupdate

      Delete

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah