Staycation - Sunway Putra Hotel, Kuala Lumpur

Monday 23 May 2022

Assalamualaikum dan hai semua! Ini cerita weekend lepas. Kawan aku dengan adik dia takde angin takde hujan tetiba ajak aku gi tido hotel atau nama glamernya - staycation. Nasib baik masa dia call pagi tu aku tak keluar lagi. Plan asalnya nak gi karaoke or tengok wayang je. So terus pack bag. Tido satu malam je pun. Lagipun takde plan nak mandi swimming pool sebab cuaca sekarang panas.

Kitorang sampai Sunway Putra Mall dalam pukul 1 petang sebab jalan jem. Tahulah musim beraya. Belum boleh check in, so pergi karaoke dan makan late lunch di Dubuyo dulu. Mall dan hotel bersambung. Kalau korang nak menginap di hotel Sunway Putra, parking di tingkat 7. Ada pintu dari parking terus ke lobi hotel. Kalau naik public transport pulak, naik LRT aliran Sentul Timur dan turun di stesen PWTC. Masuk mall dan cari lif di tingkat 4 berhampiran 'Selera Street' untuk naik ke lobi hotel di tingkat 7. Senang je.

Sunway Putra Mall/Hotel ni memang betul-betul depan PWTC. Last time datang sini masa lepas inject vaksin AZ second dose bulan 8 tahun lepas. Antara mall yang aku suka sebab crowd tak ramai sangat, ada wayang TGV, Kaison, karaoke Manekiniko dan banyak kedai makan sedap macam Sepiring dan Cinnabonn.

Dalam pukul 6 lebih, kitorang pergi check in. Ambil beg dulu di parking tingkat 7. Ramai juga orang baru nak check in, tapi proses cepat jugak. Weekend kan, ramai je orang tidur hotel jadi sila bersabar.

Lobi lif untuk naik ke bilik

Tinggi hotel ni 35 tingkat. Bilik kami di tingkat 31. Gayat!

Kawan aku book Junior Suite. Harga 400 lebih sekali dengan breakfast untuk 3 orang. Memang luas bilik dia. Kalau dah baring tetibe rasa nak gi tandas tu macam jauh je.

Ada shower je takde bathtub. Kalau ada harga lagi mahal

View dari bilik

Malam tu kawan aku dan adik dia dah malas nak keluar dinner so order room service je. Sedap jugak . Aku order Char Kuey Tiow. Asalnya masa jalan-jalan kat Sunway Putra Mall, diorang dah tanya dah nak tapau apa-apa tak untuk dinner tapi sebab masa tu masih kenyang lepas makan kat Dubuyo, tak boleh fikir dah pasal makanan. Bukan selalu makan kueytiow RM30 sepinggan. Nasib baik udang besar dan rasa sedap. Portion pun besar, boleh share. Sekali-sekala perasan kaya.

Lepas makan, lepak-lepak layan cerekarama apa entah ada Fikry Ibrahim dengan Emma Ma'embong. Channel TV not bad lah. Ada HBO, Cinemax, 2 channel sport, AXN dan lain-lain channel tempatan. Netflix ke apa takde ye.

Malam tido lena. Nasib baik air cond sejuk, tilam dan bantal empuk. Aku memang angin kalau tido hotel air cond tak sejuk.

Turun breakfast pagi Ahad memang ramai, tapi makanan banyak dan sentiasa di top up

Disebabkan orang ramai, segan lah aku nak ambil gambar kat tempat makanan. Aku ambil apa yang ada atas meja kitorang jelah ye. Breakfast hotel ni memang sedap tapi aku memang tak makan banyak sangat so sekadar isi perut sampai sendawa 2 kali.

Lepas makan pergi tengok pool kejap di Tingkat 11. "Nanti nak cerita dalam blog", aku bagitau kawan aku. Haha

Sunway Putra Hotel ni memang kegemaran orang bercuti bersama keluarga. Tengoklah pool penuh dengan budak-budak je. Kitorang tak mandi. Besar jugak swimming pool dia. View dari pool pun cantik.

Jangan confuse hotel ni dengan Seri Pacific Hotel yang memang betul-betul bersambung dengan PWTC.

OKlah tu je nak cerita. Korang kalau tercari-cari hotel di Kuala Lumpur yang bersambung dengan mall, family friendly dan bertaraf 4 bintang bolehlah cuba menginap di Sunway Putra Hotel, betul-betul sebelah Sunway Putra Mall. Boleh book melalui laman tempahan hotel kegemaran korang atau laman web rasmi

Sunway Putra Hotel Kuala Lumpur,
100 Jalan Putra,
50350 Kuala Lumpur, Malaysia.

Tel : 03-4040 9888
Email : spkl.enquiry@sunwayputrahotels.com

Sesi throwback: Sunway Putra Mall sebelum ini adalah The Mall/Putra Place. Orang yang dah lama duduk KL mesti pernah shopping kat sini kan? Sunway Putra Hotel pulak Legend Hotel sebelum keduanya diambil alih Sunway Group sekitar tahun 2011. Di kawasan PWTC ni juga dulu ada 'Hentian Putra',  hentian  bas ekspress untuk ke pantai timur. Aku pernah beberapa kali naik bas di situ sebelum hentian tersebut ditutup pada tahun 2015 dan dirobohkan. Kalau menjelang raya, Hentian Putra memang sibuk dengan anak rantau pantai timur.

Rindunya KL dulu-dulu. Haih. Thanks for reading!

Santai Yamcha Dimsum Genting Premium Outlet

Friday 20 May 2022

Assalamualaikum dan hai semua! Ini entry throwback aku dan rakan-rakan bercuti ke Genting Highland Januari 2022 yang lepas. Punyalah lama baru berupdate hari ni.

Dari rumah aku, kitorang direct ke Genting Premium Outlet. Kami pergi hari bekerja, memang semua pakat ambil cuti masa tu. Sampai GPO, shopping sikit pastu cari port untuk lunch walaupun dah heavy breakfast. Tempat sejuk biasalah cepat lapar. Hehe. Well, actually masa kitorang pergi ni cuaca panas. Tapi sebab Genting ni tanah tinggi, angin sejuk tu counter bahang matahari so selesa je. Sejuk sangat pun tak best.

First thing first, makan di GPO ni kena check betul-betul status halal restoran-restoran di sini. Kalau tak yakin makan sahaja di restoran yang biasa dijumpai di mall lain serata Malaysia macam Dubuyo, Dome atau Old Town. Nak fast food boleh makan BurgerKing. Food Court pun ada.

Senarai kedai makan di Genting Premium Outlet

Aku suggest Santai Yamcha Dimsum bukanlah sebab aku suka sangat makan Dimsum atau Chinese Food, tapi sebab tak pernah lagi try makan kat situ. Nak jugak kelainan. Lagipun ada logo halal besar-besar kat depan kedai so kita yakin lah.

Kemas dan bersih je restoran ni. Tak ada orang sebab ni hari bekerja

Cantik mural di dinding

Kitorang duduk di koridor luar tapi aku lupa ambil gambar meja. Ada gambar view ni sahaja.

Menu di Santai Yamcha. Harga bagi aku berpatutan dengan lokasi. Tak pasti di outlet lain macamana. Di Genting Highland ni harga semua jadi high juga

Mi Tarik With Chicken Bites

Spicy Dry Mi Tarik

Chicken Rice

Custard Lava - order sebab comel

Mi Tarik with Fishball

Aku dah lupa total harga berapa makan kat sini. Rasa tu OKlah. Aku suka mi tarik tapi stail yang aku selalu order takde pulak. Kalau makan di kedai mi tarik selalu mintak yang pedas sikit, berkuah dan ada daging. Aduh teringin mi tarik pulak.

Takde point gambar ni tapi orang kalau datang Genting Premium Outlet memang akan ambil gambar kat sini. Cuaca panas berdenting sampai aku terpaksa pinjam spek hitam kawan aku untuk ambil gambar. Dahlah pakai mask. Dah macam Kevin Bacon dalam filem Hollow Man pulak

Baca ni juga : Cara pergi Genting Skyworlds dari GPO naik cable car

Nanti next entry aku share pulak kitorang stay hotel mana di Genting Highland ni ye. Thanks for reading!

Of Suria KLCC and Latte - Hari untuk diri sendiri

Friday 13 May 2022

Assalamualaikum dan hai semua! Ini cerita hari Isnin, Syawal ke-8 yang lepas. Aku saja ambil cuti sebab plan nak ajak mak ayah aku balik kampung ziarah sedara-mara. Kalau balik KL on Monday rileks sikit tak perlu layan traffic jam. Tapi mak ayah aku cakap diorang rasa letih. So, plan cancel. Isnin tu orang dah naik kerja tapi aku baru nak start cuti. Nak balik kampung sorang, aku takut aku tertido masa driving. Ada orang teman layan borak-borak pun cukup. Dahlah aku memang tak enjoy memandu dan kurang cekap. Kalau accident mati terus takpe, satu Malaysia sedekahkan Fatihah. Ni kalau sakit atau cacat dah susahkan keluarga nak jaga.

Anyway, dah ambil cuti takkan nak bazirkan begitu sahaja. Aku pun perlukan 'me time' selepas sepanjang Ramadan dan seminggu raya asyik spend time dengan orang.

Aku pun pergilah mall yang aku dah lama tak jengah iaitu Suria KLCC. Aku sampai dalam pukul 12, tapi tu dia punyalah ramai manusia! Aku ingatkan budak dah balik sekolah dan orang dah kembali bekerja, mall akan lengang tapi ramalanku salah belaka. Nasib baik dah breakfast heavy, takdelah lapar sangat. Pergi Maybank ingat nak tukar duit raya sekali bank tutuplah pulak. Aku pun tak tau kenapa. Malas nak tanya.

Lalu depan Guardian KLCC nampak booth jual croissant. Aku memang dah lama craving croissant sejak aku tengok food vlogger Molly Yeh buat dalam rancangan 'Girl Meets Farm'. Leceh jugak buat croissant ni. Melipat doh tu ada cara dan timing dia.

Brand 'Hazukido'. Kali pertama nampak. Rupanya ada juga di Queensbay Mall, Sunway Pyramid, Gurney Penang dan Mid Valley JB. Aku berani nak beli sebab yang jual tu Melayu bertudung. Dah makan baru teringat nak check status halal. Rupanya hanya ada status halal dari Taiwan. Dari JAKIM belum dapat lagi. So, eat at your own discretion.

Aku beli yang biasa je - Honeycomb Croissant. Takde krim atau flavour

Satu craving dah settle, aku pun gerak gi TGV kat Tingkat 3. Nak tengok filem Marvel terbaru iaitu 'Dr.Strange in the Multiverse of Madness'. To be honest aku kurang layan filem atau siri Marvel Cinematic Universe sejak Avengers Endgame. Meluat dengan 'Woke Agenda' yang cuba disuap konon-konon kaulah terpaling toleransi dan diverse. Filem-filem selepas Endgame agak hambar, villain pun nampak lemah. Mungkin Thanos dah set benchmark yang tinggi sebagai watak jahat.

Aku tonton sebab filem ini arahan Sam Raimi yang pernah mengarahkan trilogi Spiderman Tobey Maguire dan merupakan produser Don't Breathe 1&2 dan Poltergeist. Lagipun aku suka watak Dr.Strange sebab unik.

Nak buat review aku takut terletak spoiler sebab filem ni baru, tapi bagi aku bolehlah. 3 bintang setengah. Beberapa cubaan buat lawak yang tak menjadi dan watak sampingan yang bosan dan tak menambah value pada cerita. Tapi aku suka watak Scarlett Witch dalam filem ni. Kalau explore lagi watak dia mesti menarik. Ada orang kata kena tonton siri Wanda Vision, Loki dan filem Spiderman No Way Home sebelum menonton Dr.Strange 2 ni tapi aku tak tengok pun ketiga-tiga tu but still faham.

Second craving done!

Habis tengok wayang, aku turun food court Signature di Tingkat 2, tengok orang dah lengang. Barulah boleh makan dengan selesa. Lama tak datang sini, rupanya dah makin luas dan banyak kedai. Tapi banyak mana pun kedai, aku dah set dah nak makan apa dan duduk di mana

Lepas gian makan Sizzling Mee setelah sekian lamanya sambil mengadap keluar Suria KLCC. Aku OK je makan sorang-sorang. Orang pun sibuk dengan hal sendiri, takde masa nak judge kita. Kita je suka perasan orang pandang kita pelik. Lainlah kalau aku berjoget ke, makan pakai kaki ke, barulah orang pandang. Siapalah diriku. Rupa tiada, berharta jauh sekali..Hahaha.

Dah makan, turun solat di surau Suria KLCC. Surau di mall kebanyakannya memang dah tak sediakan telekung walaupun dah nak masuk fasa endemik so sila bawak sendiri. Lagipun rasa lagi hygienic kan terutama kulit senang naik breakout macam aku. Aku bawak telekung travel je kawan belikan masa gi Bandung dulu punya dulu punya dulu.

Cantik deko raya Suria KLCC. Tema kampung. Siap ada dusun buah lagi.

Datang sorang, kalau tak memang dah sakan bergambar. Lawa kan tangga tu.

Dah pukul empat lebih, aku pun gerak balik. Tak nak sangkut orang balik kerja. Tapi singgah Ampang Point dulu nak pergi Guardian. Ada barang anak saudara mintak tolong belikan.

Takkanlah beli untuk orang je, untuk diri sendiri pun kena grab sikit

Singgah mengopi di MyJava Coffee

Hazelnut Latte.

Lama dah craving nak mengopi dengan tenang. Kebetulan pulak kedai ni kosong je masa aku datang sebab kedudukan dia yang agak tersorok. So rileks je menghirup kopi perlahan-lahan tanpa gangguan.

Kadang-kadang kita bukan anti sosial, cuma suka menikmati masa untuk diri sendiri. Korang pulak kalau 'me time' buat apa?

Read More

Balik-balik Kuch Kuch Ho Ta Hai dan Kabhi Kushi. Kenapalah TV tak tayang filem-filem Shah Rukh Khan yang ini..

Monday 9 May 2022

Korang perasan tak, setiap kali raya Aidilfitri TV Malaysia akan tayang filem Kuch Kuch Ho Ta Hai dan Kabhi Kushi Kabhi Gham atau keduanya sekali. Aku takde masalah dengan kedua-dua filem tersebut. Lagipun ia antara kegemaran majoriti penggemar filem Hindustan di Malaysia. Tapi kalau asyik tengok filem sama pun jemu jugak kan. Ada beberapa filem lakonan Shah Rukh Khan yang aku minat tapi jarang atau dah lama tak ditayangkan di televisyen tempatan.

1. Darr (1993)

Dalam filem ini SRK memegang watak Rahul, seorang lelaki yang sangat cintakan seorang gadis bernama Kiran lakonan Juhi Chawla. Terlampau cinta sampai jadi obses. Highlight filem ini adalah lakonan psiko SRK. Walaupun menakutkan, tapi somehow kita kasihan pada watak Rahul yang mengalami tekanan setelah ibunya meninggal.

2. Dear Zindagi (2016)

Kalau tadi SRK jadi pesakit mental, tapi dalam filem ni, beliau bawa watak pakar psikiatri bernama Dr.Jehangir Khan yang merawat Kaira lakonan Alia Bhatt. Kaira tidaklah sakit teruk, dia cuma perlukan terapi perhubungan dengan orang sekeliling termasuk keluarga sendiri. Aku suka filem ni sebab mengupas isu kesihatan mental dan sebab ayat-ayat Dr.Jehangir Khan tu yang memang sesuai dijadikan panduan. Dear Zindagi boleh ditonton di Netflix. Highly recommended.

3. Fan (2016)

Fan pun boleh ditonton di Netflix. Menarik sebab dalam filem ni SRK bawak 2 watak. Seorang lelaki berumur 20an bernama Gaurav yang sangat obses dengan pelakon kegemarannya Aryan Khanna. Cuma endingnya saja aku kurang suka.

4. Koyla (1997)

Aku rasa aku suka filem ni sebab suka tengok gandingan SRK dengan Madhuri Dixit. Filem ni very the 90s Bollywood di mana orang jahat (lakonan Amrish Puri) tersangatlah jahatnya. Last tengok filem ni tayang kat TV masa zaman sekolah dulu.

5. Mohabbatein (2000)

Dah 20 tahun VCD ni kami simpan. Ada 4 keping tak silap aku

Aku ada teori yang filem ni jarang ditayang kerana durationnya terlampau lama iaitu 3 jam 36 minit. Tapi, boleh je kan nak dipotong-potong. I wish this movie is on Netflix. Aku ada VCD tapi taulah VCD kena tukar-tukar. Leceh lah. Kekuatan Mohabbatein bagi aku adalah pada lagu-lagunya dan elemen cinta remaja yang comel-comel sweet gitu.

6. Veer Zaara (2004)

Bergandingan dengan Preity Zinta sebagai Zaara, filem ni mengisahkan cinta terlarang antara warga India dan Pakistan. For some people filem ni agak slow tapi aku suka sebab lagu-lagu sedap. Citer romantik kenalah slow u olls.

7. Jab Tak Hai Jaan (2012)

Filem cinta 3 segi lakonan SRK, Katrina Kaif (Meera) dan Anushka Sharma (Akira) mengisahkan Samar, seorang pakar bom yang dah tak percayakan cinta sejak dikecewakan Meera. Akira, seorang wartawan yang dalam diam ada crush pada Samar cuba untuk wujudkan balik perasaan tu. So ending dia Samar dengan Meera ke Akira? Nak tahu kenalah tengok sendiri. Aku menangis ye tengok filem ni.

So..itulah 7 filem Shah Rukh Khan yang bagi aku best tapi jarang ditayang di TV. Korang dah tengok belum filem-filem ni? Ke korang masih layan Kuch Kuch Ho Ta Hai dan Kabhi Kushi Kabhi Gham untuk kesekian kalinya. Biasalah tu, sebab aku pun sama. Haha.

Selamat Hari Raya Aidilfitri - Raya 2022 Untuk Dikenang

Monday 2 May 2022

Assalamualaikum. Selamat hari raya semua. Maaf zahir batin kalau ada salah silap dalam menulis entry ataupun komen. Semoga Allah terima semua amalan kita dan diampunkan segala dosa-dosa.

Setelah dua tahun raya penuh sekatan, Syawal 1443 Hijrah ni dapat jugak kita beraya macam sebelum Covid melanda. Walaupun awal tahun 2022 ramai rakyat Malaysia meramalkan yang PKP akan berulang gara-gara kes meningkat angkara gelombang Omicron, ternyata ramalan kita salah belaka. Alhamdulillah. Ditambah pula dengan kelonggaran SOP. Confirmlah ramai yang buat majlis outdoor lepas ni sebab tak payah pakai facemask ye. Hehe.

Obviously semua tahu pasal drama 'raya tiba-tiba'. Rasa macam tahun 90an pulak, tak pasti raya esok ke lusa. Penat memang penat, tapi itulah kenangan untuk diceritakan pada anak cucu. Lagipun adrenalin rush tu buatkan keadaan lagi exciting dan havoc dari biasa. Dah 2 tahun tak raya kan.. Amik kau!

Lepas announcement raya, terus isi beras dalam ketupat dan rebus malam tu jugak guna periuk Noxxa. Nasib baik siang tu dah siap anyam. Sambil tunggu ketupat siap, kitorang masak rendang, kuah untuk ayam masak merah, prepare bahan untuk lodeh dan kuah kacang. Lemang beli je. Raya kat KL, kat mana lak nak membakar lemangnya.

Dekat pukul 1 jugaklah dapat tidur. Nasib baik banyak bahan mentah dah ada. Rumah pulak memang dah siap kemas pagi tu.

Lepas 2 tahun, dapat jugak solat raya. Alhamdulillah. Cuma aku kecewa jemaah surau rumah aku ni lemau je bila takbir. Tak pasti sebab pakai mask, sebab still terkejut tetibe raya atau dah 2 tahun tak sembahyang raya, dah kekok dah nak bertakbir. Takkanlah aku yang perempuan ni nak semangat lebih kan. Macam tak makan je. Mungkin semalaman tak tidur mengemas rumah dan tolong bini masak.

Lemang beli je. Petua kalau terbeli lemang yang kurang masak, instead of mengamuk buat perangai Karen, boleh kukus je lemang tu. Tapi pas ni tak beli dahla kat orang sama

Ketupat yang first time rebus pakai Noxxa. Alhamdulillah jadi. Dahlah takde tutorial. Nak aku share tak cmane aku rebus ketupat nasi daun kelapa pakai Noxxa? Kalau nak sila komen. Jap lagi syok sendiri je.

Rendang daging. Ni masak pakai cara biasa

Lodeh. Pagi raya baru masak

Kuah kacang

Ayam masak merah. Ni signature dish mak aku tau. Walaupun aku cuba elakkan dari makan ayam sebab tak nak kulit break out, tapi kalau ni tak mampu tolak

Selfie sefamili. Raya ni ada anak-anak saudara aku so meriah sikit.

Tengahari raya pertama, rumah aku hujan lebat. Tido dulu lah, lagipun tetamu yang datang pun sorang je. Lepas Zohor baru dapat gi beraya rumah jiran.

Jiran aku ni bangsa Indonesia, so ada menu macam masak Ungkep dan Lontong Daun Pisang Batu. Lepas Asar, beraya kat rumah mertua adik aku kat Putrajaya

Ada Fetuccini. ketupat palas dan kari ayam

Sebelum Maghrib kitorang gerak balik rumah. Mandi dan aku makan lagi. Allahu teruk lah hari ni melantak macam-macam. Nasib baik malam takde orang datang. Kemas rumah sikit, panaskan lauk dan basuh baju. Lepak tengok Ejen Ali the movie sambil update blog.

Tu jelah cerita sehari sebelum raya dan kisah 1 Syawal. Raya tiba-tiba yang penuh kenangan. Tak sabar nak baca cerita raya korang pulak.