Assalamualaikum dan hai semua! Lama kisah Jepun ni terbengkalai. Entry ni sebagai pengubat rindu kaki yang dah gigil nak travel tapi tak berkesempatan. Ye, agak pelik menulis entry travel time Ramadhan ni, tapi ketahuilah aku sangat perlukan vacation tapi mustahil. Sob sob. Nangis sorang-sorang menahan stress.
.
.
.
Hari ke 4 di Kansai, kami nak ke Kyoto plak. Jarak Kyoto dengan Osaka dalam 60 km. Nampak jauh, tapi sebab banyak pilihan public transport antara 2 bandar ni, takde masalah untuk balik hari. Pindah-pindah rumah or hotel ni leceh, so unless korang teringin nak tidur di Kyoto (duit korang, sukati koranglah kan), stay aje di Osaka.
Orang yang paling excited pagi hari ke-4 ni of courselah aku. Sebab nak naik Shinkansen (Bullet Train)!! Shinkansen ni kalau korang dah sampai Jepun, wajib naik tau. Tak kisahlah naik dari mana ke mana, tapi yang penting naik. Memang rugi kalau terlepas, sebab pengalaman yang tak dapat kat negara lain.
Nak naik Shinkansen, kitorang kena naik dari Shin-Osaka station. So, dari Namba, guna kad Kansai Thru Pass yang sama kitorang guna kat Kobe, stop di Shin-Osaka. Tapi, nak naik Shinkansen tak boleh guna Kansai Thru Pass. Sama ada guna Japan Rail Pass atau beli one-way/return ticket.
Platform untuk naik dan beli tiket Shinkansen ni kat tingkat tiga, so ikut je papan tanda. Sebagai tourist, lebih mudah beli tiket di kaunter berbanding di mesin. Kaunter ada banyak, so tak perlu risau beratur lama. Ada staf yang akan sabar melayan kerenah korang. If nasib baik boleh dapat yang hensem macam Takeshi Kaneshiro. Gituuu..
Semasa beli tiket, pastikan perkara-perkara ni:
1. Tarikh perjalanan
2. Carriage - Ordinary Car or Green Car. Green Car lebih selesa dan luas. Slightly mahal
3. Destinasi
4. Reserved or non-reserved seat. Reserved seat mahal sikit.
5. Return atau one-way
Kami pilih yang paling basic. Ordinary Car dan tak select seat. Dalam hati nervous gak, what if tak dapat duduk? Berdiri dalam lrt tak berapa laju pun kena pegang tiang, dalam bullet train ni kang mau melayang aku. Tapi tawakkal jelah, lagipun masih pagi dan takdelah ramai orang sangat.
Atas tiket shinkansen, ada segala info tentang perjalanan. 1,420 tu adalah harga tiket iaitu 1.420 yen. 10.30 adalah tarikh tiket iaitu 30 October manakala waktu shinkansen berlepas ialah 8.33 am (dicop berwarna merah). Yang lain tulisan Jepun tu tak tahulah pulak aku. Hehe. Nak faham lebih lanjut tentang cara baca tiket shinkansen, boleh baca SINI
Kitorang saja pilih yang ada gap dalam 20 minit dari waktu kitorang beli tiket, takut sesat dok cari platform. Sampai je platform tu, terus nak confirmkan dengan sorang staf ni, tetibe dia suruh naik satu shinkansen yang sedang tunggu nak berlepas ke Kyoto. Slightly awal dari waktu sebenar. Rezeki.
Sambil mengawal keterujaan, kitorang pun cari tempat kosong. Alhamdulillah, orang tak ramai. Eventually, train pun bergerak. Walaupun excited, aku controll jugak perangai kampung aku. Hehe. Naik shinkansen aka bullet train ni merupakan antara impian aku sekian lama. Syukur sangat-sangat Allah makbulkan.
.
.
.
Hari ke 4 di Kansai, kami nak ke Kyoto plak. Jarak Kyoto dengan Osaka dalam 60 km. Nampak jauh, tapi sebab banyak pilihan public transport antara 2 bandar ni, takde masalah untuk balik hari. Pindah-pindah rumah or hotel ni leceh, so unless korang teringin nak tidur di Kyoto (duit korang, sukati koranglah kan), stay aje di Osaka.
Orang yang paling excited pagi hari ke-4 ni of courselah aku. Sebab nak naik Shinkansen (Bullet Train)!! Shinkansen ni kalau korang dah sampai Jepun, wajib naik tau. Tak kisahlah naik dari mana ke mana, tapi yang penting naik. Memang rugi kalau terlepas, sebab pengalaman yang tak dapat kat negara lain.
Display nama stesen dalam subway aliran Midosuji ke Shin-Osaka. See, takdelah susah sangat train di Jepun. Lagi-lagi tempat yang tourist selalu pergi, senang cari info dalam bahasa Inggeris.
Nak naik Shinkansen, kitorang kena naik dari Shin-Osaka station. So, dari Namba, guna kad Kansai Thru Pass yang sama kitorang guna kat Kobe, stop di Shin-Osaka. Tapi, nak naik Shinkansen tak boleh guna Kansai Thru Pass. Sama ada guna Japan Rail Pass atau beli one-way/return ticket.
Platform untuk naik dan beli tiket Shinkansen ni kat tingkat tiga, so ikut je papan tanda. Sebagai tourist, lebih mudah beli tiket di kaunter berbanding di mesin. Kaunter ada banyak, so tak perlu risau beratur lama. Ada staf yang akan sabar melayan kerenah korang. If nasib baik boleh dapat yang hensem macam Takeshi Kaneshiro. Gituuu..
Semasa beli tiket, pastikan perkara-perkara ni:
1. Tarikh perjalanan
2. Carriage - Ordinary Car or Green Car. Green Car lebih selesa dan luas. Slightly mahal
3. Destinasi
4. Reserved or non-reserved seat. Reserved seat mahal sikit.
5. Return atau one-way
Kami pilih yang paling basic. Ordinary Car dan tak select seat. Dalam hati nervous gak, what if tak dapat duduk? Berdiri dalam lrt tak berapa laju pun kena pegang tiang, dalam bullet train ni kang mau melayang aku. Tapi tawakkal jelah, lagipun masih pagi dan takdelah ramai orang sangat.
Tiket Shinkansen kitorang.
Kitorang saja pilih yang ada gap dalam 20 minit dari waktu kitorang beli tiket, takut sesat dok cari platform. Sampai je platform tu, terus nak confirmkan dengan sorang staf ni, tetibe dia suruh naik satu shinkansen yang sedang tunggu nak berlepas ke Kyoto. Slightly awal dari waktu sebenar. Rezeki.
Sambil mengawal keterujaan, kitorang pun cari tempat kosong. Alhamdulillah, orang tak ramai. Eventually, train pun bergerak. Walaupun excited, aku controll jugak perangai kampung aku. Hehe. Naik shinkansen aka bullet train ni merupakan antara impian aku sekian lama. Syukur sangat-sangat Allah makbulkan.
Suasana dalam bullet train. Selesa dan ada tempat letak luggage
The best part is, kat dalam bullet train ni, kelajuan tu tak terasa. Walaupun boleh mencecah 285km/h, tapi perjalanan smooth je. Nak tangkap gambar kat luar memang blur. Aku pun malas fikir, so just duduk dan menikmati pengalaman pendek berdurasi 15 minit. Yup, hanya 15 minit dari Osaka ke Kyoto.
Dah sampai stesen Kyoto, kami pun turun. Shinkansen kami naik tadi pun meneruskan perjalanan sampai ke Nagoya dan seterusnya Tokyo. Bacaan lanjut di SINI. Terdapat juga bullet train dari Osaka ke kawasan Kobe, Hiroshima sampai ke Fukoaka. Yang tu boleh baca SINI
Dah sampai Kyoto baru amik gambar. Agak susah nak ambil gambar berlatarbelakangkan shinkansen. Malu nak tepek muka sendiri, tapi macam nilah keadaan di stesen Kyoto.
Aish, bijak pulak aku amik gambar yang tulisan Jepun.
Dah sampai Kyoto, marilah kita ke destinasi pertama iaitu Kinkakuji atau Golden Pavilion. Kalau ikut google map atau tripadvisor ada macam-macam cara nak sampai ke Kinkakuji ni. Tapi sebab kita ni traveler biasa-biasa je, kita ikutlah cara yang mainstream iaitu naik bas di Kyoto Bus Station.
Once dah turun dari Shinkansen, nak ke mana kita? Kyoto Station ni boleh tahan besar macam Osaka Station jugak. Stesen Shinkansen terletak di bahagian selatan (Hachijo), manakala Kyoto Bus Station dan Kyoto Tower terletak di bahagian utara (Karasuma). Ada ISETAN (bukan Setan), Porto Dining dan stesen JR di antaranya. Tabahla menapak. Ikut saja papan tanda atau tanya orang.
Bila dah sampai stesen bas, nak buat apa? Kat mana nak beli tiket? Betul ke orang Jepun beratur nak naik bas? Ke tu semua propa je? Nak tau tunggu sambungan entry ye.
Thanks for reading and for commenting. Love you all!
Part 9
Once dah turun dari Shinkansen, nak ke mana kita? Kyoto Station ni boleh tahan besar macam Osaka Station jugak. Stesen Shinkansen terletak di bahagian selatan (Hachijo), manakala Kyoto Bus Station dan Kyoto Tower terletak di bahagian utara (Karasuma). Ada ISETAN (bukan Setan), Porto Dining dan stesen JR di antaranya. Tabahla menapak. Ikut saja papan tanda atau tanya orang.
Bila dah sampai stesen bas, nak buat apa? Kat mana nak beli tiket? Betul ke orang Jepun beratur nak naik bas? Ke tu semua propa je? Nak tau tunggu sambungan entry ye.
Thanks for reading and for commenting. Love you all!
Part 9