Riang Ria Cuti Sekolah - Miri Part 3

Monday 7 April 2014

Day 4

Penat naik ke Gua Niah masih belum hilang lagi sebenarnya, so pagi kitorang decide untuk lepak rumah je. Tengahari baru keluar cari souvenir. Kalau kat Sarawak ni biasanya orang beli kek lapis, kain batik, aksesori, pasu, ikan terubok masin dan perencah laksa Sarawak. Perencah laksa dan ikan terubuk kitorang beli kat Emart je. Kalau nak bawak naik flight, inform kat brader yang jual tu so dia akan balut tebal-tebal supaya tak berbau atau berair.

Later kitorang ke Habibi Kek Lapis yang memang famous kat Miri.Kalau korang tak sempat ke sana, boleh beli dekat branch diorang di Airport Miri.

Settle shopping kek, kitorang ke Miri Handicraft pulak

Day 5

Last Day!

Dengan semangatnya kitorang bangun awal-awal pagi untuk ke Borneo Tropical Rainforest Resort yang terletak di Jalan Miri- Bintulu. Perjalanan ambil masa dalam 40 minit je. By the way, kitorang sampai sana belum boleh masuk lagi. BTRR rupanya ada timely tour. Tunggu jelah kat luar dalam gerimis.

Personally aku expect lebih untuk tempat ni sebab dari dulu aku ada 'Sarawak Dream Holiday' cam dalam iklan Hari Raya Maybank tu. Tak menepati impian aku tapi redha jelah. If korang nak ke Miri aku recommend korang ke Taman Negara Lambir. Ada air terjun dan memang lagi nature-oriented. BTRR mungkin sesuai kalau nak bermalam tengah-tengah hutan sebab bilik-bilik dan resort dia memang gorgeous u olls! Memang tempat yang sesuai untuk shut down dari sebarang bentuk teknologi sebab line pun takde. Memula ada la pasang impian nak honeymoon sini..kuikui.

Perjalanan yang mencabar. Orang patut naik Land Rover ke, Triton ke, tapi kitorang bawak Proton Wira je. Memerlukan driver yang cekap!

View from lobi yang sejuk mata memandang

Tetibe kat tengah hutan ni ada waterpark!

Cafe yang ala-ala Bali

Selesai di Borneo Tropical Rainforest Resort, kitorang balik ke rumah untuk packing barang dan bersiap sebab malam tu flight kitorang kul 7.

Airport Miri lengang je, so lagi sejam nak take off baru kitorang muncul kat situ. Alhamdulillah, kitorang selamat sampai ke LCCT.

Percayakah korang kalau aku cakap balik je KL jerawat terus naik mencanak. Kat Miri kulit aku bersih je. Kotor agaknya air kat KL ni disebabkan catuan.

Betul cakap orang..holiday akan jadi best kalau kita pergi dengan orang-orang yang best.

So, next trip???

Riang Ria Cuti Sekolah - Miri Part 2

Thursday 3 April 2014

Day 3

Hari yang ditunggu-tunggu!

Kalau korang google 'tempat menarik di Miri', antara cadangan paling top adalah ke Gua Niah. Gua Mulu lagi best sebenarnya, tapi nak ke Gua Mulu kena naik MasWings or naik bot berjam-jam. So, kitorang ke Gua Niah yang terletak di antara Miri dan Bintulu. Perjalanan mengambil masa 1 jam setengah dari bandar Miri.

Tips untuk ke Gua Niah esspecially buat yang tak biasa masuk gua. Batu Caves tak kira ye.

1. Pastikan ada kasut sukan yang grip bagus. Tak perlu mahal, tapi elakkan kasut yang digunakan untuk 'running'. Sebab dalam gua licin walaupun disediakan trail.
2. Bawak lampu picit sebab korang bukannya Batman walaupun kerap berjaga malam.
3. Pergi berteman, seeloknya dalam bilangan yang genap. At least boleh jaga each other. Kat dalam tu gelap, kalau kau pengsan sengsorang takde orang tahu.
4.Untuk Gua Niah, tak payah pakai tebal-tebal sebab kena jalan almost 3 jam dalam hutan. Memang keluar peluh jantan betina.
5.Bawak air dan kudap-kudapan tapi sila jaga kebersihan Taman Negara Niah.
6.Pergi tandas dulu kat kaunter pendaftaran sebab kat dalam tu takde tandas.
7.Berhati-hati masa naik bot ke Niah sebab air yang tenang jangan disangka tiada buaya.

Bayaran masuk RM 10 sahaja

Muka ceria lagi la time ni

Puncak pendakian adalah Painted Cave

Aku budak bandar yang jakun bila nampak hutan

Tetibe kat tengah hutan ni ada orang jual air dan kraftangan. Kat sini ada simpang, kalau terus ke Painting Cave, kalau belok kiri boleh tengok rumah panjang. Sampai sini means korang dah suku perjalanan.

Alhamdulillah, we made it in and out safely. Mencabar jugak bagi orang tua macam aku yang jarang bersenam. Hahaha. Yang penting stamina, kaki dan semangat kena kuat sebab banyak mendaki. Ha...jangan tak percaya Kak Sal ko boleh tau.

Orait nanti sambung lagi. Bye!

Riang Ria Cuti Sekolah - Miri Part 1

Tuesday 1 April 2014

Kenapa Miri?

Jawapannya...sebab aku nak melawat si Asmah yang baru dapat posting mengajar kat sana. Hari tu masa dia berangkat tak sempat nak jumpa so bila si kembar dia, Leha bagitau yang dia nak gi sana hantar barang Asmah, aku ngan sorang lagi kawan Leha pun terus join sekaki booking tiket Air Asia gi sana. Harga dalam RM 370 sorang pergi balik. Harga yang bolehla tahan untuk cuti sekolah. Lagipun hanya Air Asia dan MAS sahaja yang ada penerbangan ke Miri. Memandangkan Asmah tu cikgu, kawan Leha si Shida tu pun cikgu, maka trip ni kenala berlangsung semasa cuti sekolah kan. Aku ni yang bukan cikgu pun tumpang sekaki ambil cuti sampai 5 hari!

Pagi-pagi Ahad aku dah bangun dan ambil bas dari KL Sentral ke LCCT. Mula-mula cuak gak sebab naik bas kul 4 pagi dari KL Sentral sorang-sorang. Tapi u olls jangan risau sebab ada je orang yang naik bas ke LCCT even time pagi-pagi buta. Dipendekkan cerita, kitorang pun sampai la kat Miri Airport dalam kul 10 pagi. Flight ambil masa 2 jam 15 minit je, tapi delay sikit sebab ada 2 orang dah check in luggage tetibe tak jadi boarding pulak. Erm..tetibe teringat kes MH370. Seumur hidup naik kapal terbang tak pernah takut pun. Ni lah first time.

Rumah Asmah terletak di Luak Bay. Memang kawasan elit OK! Tapi sewa rendah je, just RM1200 sebulan! Banglo 2 tingkat ada mesin basuh, dapur, cooking hud dan dua TV ok! Rupanya tuan rumah tu orang kaya yang kerja kat Brunei. Patutlah...Kat Semenanjung tak merasa la wei!

Inilah rumah Asmah. Haha..takdelah, ni rumah besar tahap istana atas bukit kat Miri. Katanya ada seratus bilik! Gila kaya tuan punya rumah ni. Tauke minyak kot, tak pun tauke balak.

Memandangkan masing-masing kedek tak nak beli makanan dalam flight, so bila Asmah ajak makan semua pun dengan berselera mengadap lunch walaupun pagi lagi. Asmah kata kat Miri seafood murah. Nasib baik bawak bekal ubat resdung. Hehehe.

Pas makan kitorang rest sekejap. Yelah masing-masing dah bangun pukul 2 pagi mana tak letih.

Petang tu Asmah bawak kitorang gi Emart kat area Tudan. Specialnya Emart ni sebab dia gabung pasar basah dan pasar kering. Kau bayangkan Giant kat dalam dan Pasar Tani kat luar. Lebih kurang macam tu la. Aku cuba-cuba cari roti tapi rupanya kat Sarawak ni roti berjenama adalah makanan sacred yang hanya dimakan di Hari Raya. Kalau ada pun roti krim Gardenia yang mahal tak hengat! Lain dari tu harga barangan biasa je macam kat Semenanjung. Cuma bagi orang Islam perlu berhati-hati bila beli ayam or daging takut tak sembelih. Beli seafood je senang sebab murah sesangat dan fresh walaupun masa kitorang pergi tu dah petang.

Baby jaws pun ado.

Ha...ko mampu!

Balik dari Emart kitorang singgah makan kat satu restoran makanan Kelantan. Mu ni maghi jauh-jauh pun dok cari lauk semenanjung!

Since mendarat di Miri aku perasan yang ada banyak orang Selangor and Kedah pos kereta ke Miri! Rupanya plet B dan K tu plet Brunei! Miri ngan Brunei dekat je so memang ramai orang Brunei kat situ. Cadangnya memang nak ke Brunei kalo sempat. Erm...

Miri ni bukan macam KL. Malam agak lengang kat sini. Tapi sejuk je sebab di persisiran pantai. Excited nak tunggu the next day!

Day 2

Lepas breakfast yang disediakan sendiri, kitorang ke Bukit Canada. Ha...nama tak menahan! Dari sini boleh nampak overview Miri.

Kat atas Bukit Canada ni ada Muzium Petroleum Miri. Sayangnya muzium ni cam Petrosains jugak tutup hari Isnin. Kecewanya aku yang memang beria-ia nak masuk. Dasar Science Geek! Hahaha.

Selain dari tu, kat sini la terletaknya telaga minyak pertama yang ditemui pada tahun 1910. Ianya digelar Grand Old Lady. Sayangnya dalam pada aku baru nak mendalami sejarah telaga minyak, hujan mulai turun dengan agak lebat. Maka kitorang pun terpaksa la gerak dari situ.

Memandangklan hari ni birthday Shida so kitorang pun cari la port nak celebrate birthday dia. Asmah ajak gi Bintang Mega Mall so sebagai tourist, kitorang ikutkan je.

Petang tu kitorang gi Luak Esplanade. Yay...pantai!!!Aku memang suka tengok laut. Pasir pantai kat Luak ni putih sangat dan ramai orang main layang-layang sebab berangin. Dari Luak Esplanade boleh nampak telaga minyak. OKlah dapat tengok yang real walaupun sayup-sayup mata memandang. Biasa tengok yang mock je. And the sunset is very beautiful! Pandai diorang jaga.. Tak nak cakap banyak, sila layan gambar..

Oil Platform

Tudung kelepet adalah trademark.

OKlah next entry kita sambung lagi k!