SuperMokh Sebuah Muzikal memang superb!!

Sunday 17 November 2013

Kita main untuk penyokong, dan demi lencana di dada!! 

U olls kenal tak sape SuperMokh? Tak...aku bukan cakap pasal bapak aku, Haji Mokhtar Ibrahim walaupun di mata aku dia memang super amazing best dad ever!!!Eh...tetibe!

SuperMokh (SM) ni merujuk kepada Allahyarham Mokhtar Dahari, lagenda bola sepak Malaysia yang memang famous zaman 1970-an dan 80-an dulu. Golongan muda mesti ramai yang tak kenal, tapi kalau tanya mak bapak korang conform diorang puji melangit pemain bola yang satu ni. Allahyarham merupakan bekas pemain pasukan Selangor dan pasukan kebangsaan Malaysia.  Pasukan Selangor merupakan pasukan paling banyak meraih kejuaraan liga Malaysia, iaitu 32 kali!

Sewaktu entry ini ditaip,  Istana Budaya tengah tayang teater muzikal tentang arwah Mokhtar Dahari lakonan Awie, Maya Karin, Rashidi Ishak, Douglas Lim dan ramai lagi. Teater ni merupakan arahan Hans Isaac dan Harith Iskandar. Actually ni first time aku tengok teater arahan diorang sebab biasanya tiket show diorang agak mahal. Nasib aku baik sebab dapat 2 tiket free! So, aku ajak la Dee gi tengok sekali sebab dia ni pun hantu teater macam aku gak.


So, lepas tengok SuperMokh Sebuah Muzikal, ada beberapa perkara yang aku sedar...

1. Pemain bola dulu-dulu memang hebat! Walaupun ada kerja lain di waktu siang/ weekdays tapi still boleh perform di padang dan sewaktu latihan. Dengan bayaran tak sampai $30 untuk satu game dan $3 untuk satu sesi latihan , itu semua diorang tak ambil kisah demi nak harumkan nama pasukan, apatah lagi nama negara. Serius aku respect dengan passion dan semangat ahli sukan dulu-dulu!

2. Seorang ahli sukan yang beraksi untuk penyokong akan berusaha hingga ke titisan peluh terakhir. Sebab penonton idamkan kemenangan, jadi diorang ada hak untuk marah bila pasukan yang disokong tak main bersungguh-sungguh. Ahli sukan yang profesional, takkan mudah melatah apabila dikritik penyokong.

Babak Team Malaysia semangat nak kalahkan Korea Selatan. Kita menang 2-1 doh!!

3. Lagi tinggi kau terbang, lagi sakit bila kau jatuh... Lakonan Awie hampir buat aku nangis. Cis!!! Babak zaman-zaman kejatuhan SM diterjemahkan begitu baik sekali dalam teater ni. Kita boleh nampak betapa orang yang pernah beria-ia agungkan kita, tak segan-silu nak caci kita bila kita dah tak ada guna bagi dia.

4. Keluarga mungkin faham kau dan kawan-kawan mungkin boleh bagi sokongan. Tapi, in the end, kau saja yang boleh tolong dan kena buat keputusan untuk diri sendiri.

5. Johor FA, sebelum wujudnya JDT, adalah satu pasukan bola sepak yang ternama di Malaysia. Somehow, hanya badi 6-1 yang diwarisi JDT. Hahaha. (Kalau korang tak ikut perkembangan bola sepak tempatan abaikan je point ni)

Scene paling best, Selangor lawan Johor. Guna teknik glow in the dark yang aku conform diorang practice beratus kali supaya tarian nampak sharp.

6. Seorang pelakon hanya layak claim diri dia pelakon yang baik kalau dia pernah beraksi hebat di atas pentas teater. Kudos to Douglas Lim, Awie dan Maya Karin!

7. Kalau ada satu benda yang boleh satukan rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik, benda tu adalah - Sukan. Kebiasaan teater Melayu yang aku tengok, penontonnya majoriti Melayu. Tapi masa tengok SuperMokh the Musical, ada ramai penonton bangsa lain gak. Mungkin sebab diorang nak tahu kisah Mokhtar Dahari, atau mungkin juga diorang pernah melalui zaman kegemilangan dan kejatuhan arwah suatu masa dahulu.

Al-fatihah untuk arwah Mokhtar Dahari..


p/s : Kalau u olls gi menonton SuperMokh sebuah Muzikal kat Istana Budaya nanti, jangan lupa usha panel-panel kat lobi tu ye..Hehehe


Nasib baik aku check caption gambar-gambar ni betul-betul. Malulah kalau salah dan membuatkan Sultan Selangor murka...

Sempat lagi nak tengok ni, ada lagi 2 hari.


Thanks for reading =)
Read More