Merhaba Turki Part 4.3! Tourist Hotel, Cappadoccia

Sunday 27 November 2022

Assalamualaikum dan hai semua! Lama dah tergantung story Turki jadi mari kita sambung lagi. Kadang-kadang rasa malas nak update pun ada, sebab rasa macam takde orang pun yang baca. Huhu. Tapi takpelah, simpan buat kenangan sendiri je. Takde orang baca, aku baca lah sendiri.

One thing yang aku perasan, kalau update entry travel DIY, aku laju je. Lepas tu aku ada banyak benda nak cerita. Yelah kalau travel sendiri campur sikit cerita sesat, salah naik public transport, nyaris tertinggal bas/ train, kebuluran sebab tak jumpa tempat makan dan kadang-kadang masam muka dengan travel partner ( tapi sekejap je, dapat makan/ shopping semua mood Ok balik). Bila travel ikut ejen ni, semua tu tak payah fikir, naik je bas know know dah sampai. Tempat makan, tempat tidur semua dah disediakan.

Bercakap pasal tempat tidur, aku nak share tempat penginapan kami di Cappadocia. Rasanya ni satu-satunya hotel sepanjang trip yang aku explore betul-betul sebab tidur 2 malam. Yang lain semua one-night stand. 

Credit pic : Official website

Dari Mevlana Museum Konya, kami pit stop di Sultan Han Caravanserai tapi malangnya dah tutup. Frust jugak aku sebab Sultan Han ni pun cantik jugak tapi dah hampir pukul 6 petang masa kami sampai so nak buat macamana. Ada lah ambil gambar beramai-ramai depan tu tapi malaslah nak share. Korang google je kalau nak tahu rupa tempat tu macamana.

So terus proceed untuk check in di Tourist Hotel, Gerome, Nevsehir/ Cappadocia. Aku pun tak faham lah Turki ni sesetengah tempat ada sampai 2 nama. Ke aku yang salah? Entahlah. Yang aku tahu aku dah penat dan Tourist Hotel ni pun takde lif. So bertabahlah. Nasib baik 2 tingkat je.

Dukacita aku maklumkan Tourist Hotel ni bukanlah cave hotel. Korang kalau ke Turki dan berhajat nak tidur dalam hotel gua (like literally hotel tu dalam gua tau), kena tanya betul-betul dengan ejen sebelum booking. Silap aku sebab tak tanya. So pasrah jelah hotel apa diorang bagi.

Ni gambar aku ambil masa nak check out

Takde roommate so satu katil tu buat tempat letak barang



Ada bath tub tapi aku geram penutup untuk tadah air tu tak disediakan. So tak dapat berendam.

Besar juga kolam renang ni tapi sepanjang 2 hari stay takde pulak aku nampak sesiapa bermandi-manda.

So far OKlah jugak hotel ni. Makanan sedap, cuma staff di dining room tak berapa pandai berbahasa Inggeris. Macam biasa aku lupa ambil gambar.

Malam pertama di Tourist Hotel ni, aku tidur berbalut comforter. Tapi dah buat research dari awal, so dah tau yang suhu malam di Cappadocia memang sejuk. Cuma pagi esoknya sebelum Subuh aku dah terjaga dengar bunyi bising. Aku ni sejenis light sleeper tau. Bunyi ketik je aku dah boleh terbangun. Bangun dari katil terus bukak langsir, buka sliding door, pergi ke balkoni nak siasat. Nak tau bunyi apa? Ha...korang tunggu lah next entry ya. Aku nak gi tengok bola. Haha. Thanks for reading!

42 comments

  1. Kalau bermalam di cave hotel mesti sejuk giler.

    ReplyDelete
  2. Akhirnya ada sambungan cerita merhaba Turki!
    Menarik kan stay hotel dlm gua, tu pun dlm bucket list saya jugak. haish, bila la nak smp turkiye ni...
    p/s: ish, bunyi apa la agaknya tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan tanah baru ada masa nak duduk betul-betul karang cerita. Kalau tak hadap la cerita bola. Adeh kesian reader

      Delete
  3. kite g jepun laa DIY nnt ko ada byk idea😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha.. Kena confirm awal2. Banyak nak kena study. Hong kong takpe la boleh redah

      Delete
    2. boleh2. get ready. january 2023 kita buat BOD meeting😁😉

      Delete
    3. Yezza. Moga kali ni Allah permudahkan. Risau gak kobis naik balik

      Delete
    4. lepas amik booster yang kena. tak amik tak kena plak

      Delete
  4. x takut ke tido sorang2 tu?😁

    ReplyDelete
  5. hehe den tau den tau tu bunyi apaaaaaaaa😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. korangggggg bunyi tu kannnnnnn bunyiiiiiiiiiii........

      Delete
  6. Sal tulis jer.. Ibu mesti akan dtg baca sampai ke titik noktah terakhir.. Wahhh! Poyo tak ibu Aqil.. Hikhikhik! Baca semua penulisan Sal travel sana sini tu mcm ibu ni pun sama2 travel dgn Sal tau.. So tulis jer yer jangan berhenti kongsi cerita dan pengalaman yer.. Xoxo! ;) Ibu punya blog lagi kadang merapu hala tulis tak ada tujuan.. Tulis ikut suka.. Hihihihi!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terharu baca. Tanpa readers siapalah saya. Ewah. Sekadar berkongsi pengalaman, nak belanja semua travel sekali tak mampu

      Delete
    2. Ini kiranya Sal belanja kami semua travel bersama2 Sal juga lah.. Bagi sejenis yg suka berimiginasi macam ibu ni.. Boleh terbayang2 tau keadaan suasana waktu tu.. Jangan tak tau ibu kalau tengok movie boleh sampai terbawa dalam mimpi.. Hahahahahaha!

      Delete
  7. Wahh saspensen sungguh bunyiknyerr itteww.. apakahh

    ReplyDelete
  8. Bunyi apalah agaknya tu?? Burung ke? Suami isteri gaduh ke 🤔🤔

    ReplyDelete
  9. Saja pula bas sampai Sultan Han Caravanserai tapi waktu melawat sudah tamat. Acah-acah duduk luar ambil gambar.
    Hehe apa yang terjadi dengan bunyi bising di luar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah group kami jugak lama sangat shopping di kedai bawah pokok

      Delete
  10. part 4.3
    banyak ye
    saya belum pernah bermalam di hotel.

    kolam renangnya sangat besar.

    ReplyDelete
  11. bunyi bising kemungkinan ada maling di luar padepokan

    ReplyDelete
  12. bab penutup tu jadi McGyver la.. DIY ke guna plastik,,heheh

    ReplyDelete
  13. eh..ramai la yg baca. x dpt pegi, dpt baca Sal gi pun ok dah....
    sayangnya, kalu x leh berendam kat tub tu kan... ngan air suam..best
    cantik hotelnya...best!!!

    ReplyDelete
  14. besar kwsn hotel, siap ada swimming pool...

    ReplyDelete
  15. Macam solo traveller pulak ya, tidur bilik hotel sorang2.
    Best jugak, bebas buat apa2 dan tanpa gangguan.

    ReplyDelete
  16. alaaaa...tiber ad abunyi plak.....bunyi apaaaaa...ishhh....sape akap xde yang abca...ni akak baca ni...gigih tau hari ni baca blog Sal sorang je...

    ReplyDelete
  17. iye lah sal apesal nampak aman aje pool dia tu sorang pun xde sampai mama tertanya boleh mandi ke x pool tu

    ReplyDelete
  18. Agaknya orang tak mandi pool sebab panas berdenting kut....emm agak nya ler

    ReplyDelete
  19. Rasanya kalau ikut iltenari depa dah budget sekian sekian tempat sampai dalam pukul berapa. Sebab tempat dia jauh tu yang selalu terjadi bila geng group tak ikut masa. Dan kadang tourist guide marah jika orang tak ikut masa. Macam ni dah rugi le sebab terleka dek shopping je. eh awat aku yang hangin...hehehehe

    ReplyDelete
  20. Sultan Han Cravanserai tu cantik dan unik lah......sayangnya.

    ReplyDelete
  21. Alaaaa tulis je. Ada lah yang membacanya....macam ahkak ni. Tapi ahkak le yang tak rajin nak menulis manjang je mood hilang....hehehe padahal citer travel tu banyak....entah bila lah nak citer

    ReplyDelete
  22. Wah.. best.. duduk sorang tapi cam rugi lak ada bathtub tapi tak boleh berendam.. huhuhu

    ReplyDelete
  23. Eh best la dapat bilik tido sorang- sorang...akak lagi suka...tapi x leh berendam tu memang a BIG NO la...mesti la dah penat apa segala kita nak berendam kan

    ReplyDelete
  24. ruginya tak boleh berendam.. kalau tidak seronok sbb tak payah share

    ReplyDelete

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah