Kaki Shopee tolonglah saya!

Friday 27 November 2020

Aku ni jarang shopping online. Lagi-lagi yang melalui platform macam Lazada, Shopee etc. Kalau aku beli online, itu tandanya barang tu tak jual kat kedai. Kalau jual pun harga agak mahal atau aku takde access nak ke sana. 

So 18.11 hari tu, aku pergi kedai buku sebab nak cuci-cuci mata. Bila dah 100% work from home ni memang jemu la tak keluar lihat dunia. Masa dok merayap tu aku ternampak la set jigsaw puzzle. Terdetik hati nak beli, boleh jugak buat-buat hilang bosan. Sekali tengok harga mahal bebenau, kalau yang 500 pieces tu paling kurang pun RM40. Biasa puzzle ni mana ada orang main banyak kali so rugi beli yang mahal. 

Malam tu belek-belek Shopee. Since aku malas tunggu lama untuk barang sampai aku pun cari la yang label 'Local Seller'. Ikut kefahaman aku, if local seller mestila sampai cepat. Kalau oversea iyela kot lambat. Kan? 

Tengok ye, dia tulis situ West Malaysia. Me also West Malaysia. So apa yang lama sangat?  Lokasi dia pun kat Selangor je u olls. 

Tunggu dekat 10 hari, aku start hilang sabar. So aku pun check la tracking order dia bagi tu, rupanya parcel aku ada kat China. Mana la aku tak naik angin. 

Aku pun chat la dia kat Shopee

Lain kali mention la kata shipped from oversea. Bukan shipped dari West Malaysia. Aku plak kena balik konon tak notice dia mention awal-awal take 7-12 days to arrive. Ceh.

Makanya aku extend shopee guarantee. 26.11 tu baru nak deliver dari Wuhan ke Guangzhou? 

Actually aku bukan membebel ni nak kata seller ni menipu ke apa. Tu sebab aku hide identiti dia. Cuma nak mintak pendapat korang yang selalu guna Shopee. 

Soalan pertama, katakanlah barang aku tu tak sampai gak by 2.12, adakah aku kena request refund. If dah refund tetiba barang sampai nak buat apa?  Aku kena pulang balik barang tu ke? Satu hal plak aku nak gi pejabat pos. Ke cmane? 

Soalan kedua. Salah aku tak reti guna Shopee ke ni salah dia tak terus-terang dengan customer? Aku rasa macam tertipu tapi mungkin jugakla aku yang tak reti. 

Tunggula 2.12 ni tengok barang sampai ke tidak. Jimbit betul, PKPB pun dah nak habis time tu. 

Tolong jawab ye rakan-rakan blogger sekelian. Thank you! 

Update: Parcel aku sampai semalam, 1.12 dalam pukul 3 pm. Aku klik jelah receive. Rupanya ada 2,3 orang yang complain benda sama macam aku. Aku rasa salah seller ni cuma tak mention barang dia pos dari warehouse oversea. Agak misleading untuk customer sebab ingat dia post dari West Malaysia. Note to self: lepas ni nak beli apa-apa, chat dulu seller and baca review.

Thanks a lot untuk tips yang u oll kongsikan. 12.12 nanti nak beli apa pulak? Hehe

57 comments

  1. Wak tak gheti nak nolong ea
    Wak pun tak pernah shopping online

    ReplyDelete
  2. alamak Kak Sal.. setakat ni barang order sampai on time
    jadi tak pernah berdepan situation macam ni. cuma saya penah skali parcel saya koyak teruk n barang tu jadi berlobang.. so i had to return balik barang n cost penghantaran tu seller tanggung.. n dia kasi yang baru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu kalau barang rosak. Ada orang cakap tu atas budi bicara seller jugak. Harap barang akak sampai nanti condition ok. Jauh ni datang dari negara tembok besar. Haha

      Delete
    2. Barang dah sampai CT. Dah siap pun puzzle 500 pieces tu

      Delete
  3. Oh tidak pernah beli daripada Shopee.

    ReplyDelete
  4. Kalau beli dari shoppe, anak yang tolong order. Kak Amie hanya tahu terima saja. Alahai, kakak pun tak ada ilmu nak bantu.

    ReplyDelete
  5. shopee kdg ambik berbulan baru sampai barang yg dipesan sal puas juga nunggu xfhm juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la kita kak PI. Kena belajar lagi dari rakan-rakan blogger yang pandai. Ilmu jugak tu. Ilmu shopping. Hihi

      Delete
  6. Kalo sal klik refund,shopee xrefund terus duit tu. Shopee Akan notify kat seller dan ianya adalah atas budi bicara seller..Sama Ada seller agree or not to refund. Since brg tu tngah otw, I xrasa seller agree to refund kecuali brg tu rosak. Seller Ada 2 pilihan Sama Ada refund or return. Kalo seller pilih return..once dpt brg Tu,sal kena pos balik brg dia dan Kos adalah tangunggan sal. Yg refund tu sal dpt lah balik. tapi Kalo masa Beli tu sal Ada guna free shipping program, dia Ada service kat poslaju utk return brg from shopee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh macam tu. Thanks a lot sis. Tak arif sangat bab shopping online. Next time nak beli barang lagi akan take note apa yang CT ajar ni

      Delete
  7. so far wak shopping kat shopee oke je., ada yg smpi awal, ada yg lambat., ada yg brg problem., ape2 pown kene tawakal., tapi blom penah order iphone dpt lesung batu., huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Idok la nak order iphone kat shopee. Order casing bolehla. Haha

      Delete
  8. Tunggu dulu kot k.. selalun mmg kena hati2 juga ada yg ship dari china sebab tu mmselalu baca rating sebelum beli.. try tunggu dulu kalax,request refund

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok mama, saya tunggu. Bagi chance la pkp ni. Huhu

      Delete
  9. kalau saya memang selalu filter yang local sahaja kalau nak cepat, klau dia tipu, repot! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha. Tak taulah nak kata dia tipu ke tidak. Tengok esok kalau tak sampai jugak kita report walaupun harga barang belasan ringgit je

      Delete
  10. setakat ni shopping di lazada atau shopee tak ada masalah.. suka baca review dan tgk details yg seller tu tulis baru order.

    tunggu dulu sampai tarikh yg mention tu, kalau tak dpt baru request refund.

    yg penting kena ambil masa baca review, kalau ok baru beli tau Sal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orait noted. Silap sendiri tak baca review betul-betul. Tengok rating dia je. Tunggu satu hari lagi

      Delete
    2. nina dh jumpa kenapa ramai pembeli terkena dgn seller. nanti nina share di blog

      Delete
    3. Ok nina. Nanti sal baca ye

      Delete
  11. tunggu je.. based on experience kite.. barang tu akan sampai akhirnya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik dah sampai. Seller pun ok, bila chat dia explain.

      Delete
  12. Pernah jugak experienced beli brg tp xde progress dr seller... chat pun x layan.. so refund terus jer.. nk shopping di shopee ni kena byk sabar sal sbb penantian itu satu penyiksaan.. hahaha... tapi betul tips baca review dlu baru place order tu... tu mmg byk membantu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. Betul tu, shopping online bukan macam shopping kat mall. Beli terus dapat. Kena sabar. Lagi teruji kesabaran kalau barang yang sampai tak macam yang dijangka. Adui sakit hati

      Delete
  13. ye, sekarang kebanyakan local seller pun buat gitu...dia orderkan untuk kita lak dari oversea..baik kita order terus sendiri aje..huhu

    sebab tu skang, kalo nak order nengok dia tulis pre-order and ships in berapa hari..bila lama tu haa faham lah dia pos dari luar negara sebenarnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah geram. Beria kita pilih local seller sebab nak cepat, sekali kena tunggu jugak

      Delete
  14. Local seller hanya sekadar label je. Ada yang tulis local tapi barang dari China. Biasa nak beli check dulu ships dari mana. Kalau oversea ada yang letak siap siap 7-14 hari tu. Ada yang tulis pre order atau ready stok macam tu. Pernah jadi extend guarantee tu barang xsampai sampai sebulan lamanya. sudahnya terus email pada shopee team. Tunjukkan sekali beberapa details untuk mereka check. Shopee team akan membantu. Setakat ni segala masalah pernah jadi okay je dorang tolong settlekan.

    Nak lagi kepastian cuba try chat dulu dengan seller. Tanya :)

    Agak menjawab soalan tak ni?

    Alhamdulillah barang Sal selamat sampai dah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Fiza. Kalau 7-14 hari tu biasanya oversea la ye. Ok noted

      Delete
    2. yep, biasanya begitulah kalau dari pengalaman shopping di shopping. Lazada pun macam tu juga :)

      sama² Sal :)

      Delete
  15. dh sampai ke belum barang tu? nina dh menjawab soalan di blog. nanti baca eh :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai dah nina. Insha allah sal baca nnti ye

      Delete
    2. Alhamdulillah sampai juga.. harap tak ada yg rosak

      Delete
    3. Tak ada. 500 keping puzzle dah complete pun

      Delete
    4. wow!! pantas ni. mana2 gambar nk tgk heheh

      Delete
    5. Ala, dah bukak untuk simpan. Tak sempat amik gambar. 3 hari jugakla nak siapkan sorang-sorang

      Delete
    6. terfikir brg apalah kena pasang sendiri tu. almari kah? kabinet ke

      Delete
  16. Salah seller misleading customer.
    Takpelah Sal next time be extra careful ya kalau perlu minta adik-beradik atau kaki shopee tolong cek local sebenar atau ding dong ding dong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab murah tu yang takde nak research sangat. Hehe. Next time memang akan baca review betul2

      Delete
  17. tu sebab kurang minat beli online haha
    alhamdulillah sampai jgk barangnya ^^

    ReplyDelete
  18. Beli online ni memang risiko tinggi.Mungkin kita yang tersilap baca info,atau seller yang silap.Banyak kemungkinan bole jadi.Alhamdulilah brg dh sampai

    jemput join GA saya..

    https://nasuha-itsmyessay.blogspot.com/2020/12/digital-arts-giveaway.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Online pakai hp susah sikit nak join GA. Kalau pakai pc nanti sy join ye. Thanks invite

      Delete
  19. Tips yang Sha boleh bagi buat Sal ialah sebelum beli memang kena baca review.. Sha pun encik suami yang ajar.. hehehe.. setakat ini alhamdulillah okay lagilah beli barang dan Sha emmang suka beli dekat Shopee.. Cepat dan lebih murah..
    Kena tengok juga details barang tu, kadang walaupun tulis local seller ada je yang barang dari China.. dekat details tu kalau dia tulis "READY STOCK IN MALAYSIA
    *Malaysia Seller - Ships in 1-2 days" biasanya memang stok ada dekat Malaysia.. Tapi kalau dekat detail tulis Pre-Order (ships in 7 days), maknanya barang tu dari luar negaralah tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia tak tulis pre-order, tapi memang mention 7-14 days. Tulah next time nak beli memang kena baca review betul2

      Delete
  20. Alhamdulillah sampai jugak akhirnya barang awak order tu.. Eza pernah juga ada pengalaman barang tak sampai-sampai dalam tempoh yang ditetapkan, end up memang dia buat full refund.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik dapat full refund ye. Kalau tak sakit hati jugak

      Delete
  21. Akak selalu beli online kalau akak susah nak dapat kat tempat akak. Selalunya lazada, go shop dan iklan dalam FB. So far semuanya ok lah. Tapi macam shopee kureng sikit sebab macam banyak je tertipu bila beli barang tapi shopee murah. Kata kawan bagusnya shopee sebab kalau tak sampai boleh dapat refund duit. Apa pu nasib baik dapat. Boleh lah kita berjingsaw hari ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jigsaw dah siap dah. Iklan dalam fb selalu gak beli. Shopee memang murah dan banyak choice tapi tulah setiap sesuatu tu ada kebaikan n keburukan dia

      Delete
  22. Macam Mana sal...dah setel x masalah ni

    ReplyDelete
  23. bila sebut 7-12 hari nak anto, tak bermaksud la kena tutup hakikat yg barang tu dari china. ada yg memang tak nak beli brg dari china, camne. free free aje kena tipu!

    alhamdulillah da settle, sal. geram plak aida!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah kan. Kalau terus terang takdela customer marah. Rating pun boleh naik

      Delete
  24. agree dgn sha. kt platform lain pun kite kena buat mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalu beli barang dari Europe je, tak reti pakai shopee. Hahaha

      Delete
  25. Alhamdulillah dah settle dah ..

    ReplyDelete
  26. Bagi rating supaya orang lain tak kena. Ada yang bagi rating secara lembut semua info letak situ macam aduan tapi star banyak juga, rupanya dia nak voucher masa yang sama.

    ReplyDelete

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah