Kembara Aceh Part 6

Sunday 20 October 2019

Assalamualaikum dan hai semua! Kita sambung entry Aceh la pulak. Jemu korang baca pasal Jeju je. Hehehe

So, pagi ni kami kena check out dari Freddies Sumurtiga.


Pagi-pagi Herman dah ambil kitorang dan bawa ke jeti untuk naik feri ke Banda Aceh. Disebabkan tak sempat sarapan, kitorang tapau je dekat warung-warung yang ada dekat luar jeti. If korang tak sempat tapau pun jangan risau sebab ada je orang berjualan dalam feri nanti.

 Peringatan sebegini ada di mana-mana dan aku rasa ia sangat unik dan melambangkan betapa tegasnya Aceh melaksanakan undang-undang Islam.

Kalau di Sabang kami bersama Herman, di Banda Aceh kami bersama Nasir. Nasir ni pernah duduk dan kerja hampir 10 tahun di Malaysia, jadi memang fasih cakap Melayu macam orang kita. Siap ada slang Nogori Sombilan! Terkejut den!

Tempat pertama Nasir bawak kitorang adalah Masjid Baiturrahim.



Masjid ini merupakan antara masjid bersejarah di Aceh dan merupakan peninggalan Sultan Aceh pada abad ke 17. Tapi dulu-dulu masjid ni dibuat dari kayu namun telah beberapa kali dibina semula dan ditambah baik. Terletak di Ulee Lheue, kawasan yang dekat dengan pantai, tapi mengikut penduduk setempat hanya rosak kira-kira 20% sahaja akibat dari Tsunami 2004 walaupun kawasan sekelilingnya bersih disapu air laut.


Cantik masjid ni tapi tulah time ni bulan merah, kalau tidak nak jugak masuk ke dalam melihat-lihat. Nampak ada beberapa lelaki berkopiah member penerangan pada pengunjung.  Orang Aceh ni very friendly. Kalau diminta cerita sejarah tempat tu diorang tak lokek berkongsi pengalaman. Tengok gaya diorang bercerita tu nampak tenang je walaupun kesan tragedi tersebut mereka hilang ahli keluarga dan rakan-rakan. Kalau aku mau seratus kali cerita, seratus kali la aku nangis. Sis hati tisu.

Seterusnya Nasir cakap nak bawak kitorang tempat yang agak tersorok dan kena lalu kawasan sawah padi dan kampung.


Inilah tempat yang kitorang pergi. Kalau kalian ke Aceh dan nak cari tempat ni boleh cari Kampung Gurah ni. Entahlah Gurah ke Kurah. Tak reti aku slang orang sini. Bahasa orang Aceh tak macam dalam sinetron petang-petang atau lagu kumpulan Ungu. Ya iyalah temen temen.

Remember I told you betapa friendly orang Aceh? Kehadiran kami disambut penduduk kampung. Ada yang jual souvenir dan ada yang sekadar menyapa. Lepas tu Nasir berbual dengan seorang wanita ni and that lady pun datang kat kitorang. Dengan senyuman dia bawa kitorang melihat kubah masjid tersebut. Sorry aku lupa nama. Dia cerita apa yang jadi dan dia dan suami dia selamat sebab masa tu diorang pergi keluar kota (aku assume luar dari Banda Aceh) untuk bersalin anak sulung.


Mentang- mentang bergambar depan kubah masjid, tangan automatik macam nak nyanyi nasyid gitu. Ini bukan mini surau ke, masjid dalam tanah ke apa ke tapi kubah masjid yang dihanyutkan Tsunami 2004 ke kampung tersebut.

Menurut wanita yang memberi penerangan pada kitorang, dulu kubah ni asalnya dari Masjid Jami' Lamteungoh yang terletak dua kilometer dari Kampung Gurah. Sewaktu Tsunami, menurut penduduk yang terselamat, kubah tersebut dihanyutkan air laut yang deras. Terdapat beberapa orang yang berpegang pada kubah masjid tersebut untuk menyelamatkan diri. Kubah seberat 80 tan ini tersadai di kawasan kampung tersebut setelah tsunami surut. Hurm..entah-entah ada mayat bawah tu kot? Wallahu'alam sebab tiada siapa yang sanggup mengalihkan kubah masjid ni.

Cubaan mengambil gambar dalaman kubah yang gagal. Huhu


Berhampiran kubah tersebut ada pondok tempat diletakkan poster-poster informasi tentang 'kubah istimewa'  yang unik ini.



Menurut 'tour guide tak rasmi' kitorang, dulu kampung ni ada pusat tahfiz, tapi Tsunami berlaku begitu pantas, ramai pelajar dan guru yang tidak sempat menyelamatkan diri walaupun cuba memanjat bukit berhampiran kerana air yang terlampau deras dan suasana kelam-kabut.

Alfatihah untuk semua mangsa tsunami. Nanti aku sambung entry. Tepu pulak nanti korang nak hadam banyak-banyak info.

Jumpa next entry! Thanks for reading!

21 comments

  1. menarik sangat tempat ni. Baru tahu acheh ada tempat yang menarik dan cantik permandangan macam ni

    ReplyDelete
  2. kalau fikir logik, kenapa tak runtuh sedangkan di sekelilingnya lenyap dek tsunami...tp tu laa kan...kuasa Allah nk tunjuk... masih kukuh dan menjadi pengajaran buat mereka yang masih hidup

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan. Kuasa Allah mengatasi logik sains

      Delete
  3. Aceh ni memberi byk pengajaran pada kita.. salute sgt cara dorang praktikkan Undang2 Islam kat sana..sgt tegas.. Kuasa Allah kan Kubah masjid tu hanyut jauh tapi masih boleh di lihat hingga ke hari ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulah padahal ikut logik kan berat kubah tu, tapi elok je terapung

      Delete
  4. bestnya..suka travel mcm ni..melawat kpg2, blend with the locals..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Sebab takde orang yang betul-betul bertugas jaga tempat tu. Diorang share cerita atas dasar sukarela

      Delete
  5. Replies
    1. mungkin aura sedih tu masih kuat, jadi rasa cam sayu je kat tempat-tempat ni

      Delete
  6. Alfatihah buat korban tsunami acheh

    ReplyDelete
  7. cantik tempatnya, blend with nature

    ReplyDelete
  8. Al fatihah buat mangsa tsunami.

    ReplyDelete
  9. cantiknya masjid dia.. em.. memang takkan lupa tragedi Tsunami.. semoga baik baik saja semuanya..

    ReplyDelete
  10. Acheh serambi Mekah satu masa dulu...
    Banyak sejarah dan tauladan yang harus kita ambil ikhtibar

    ReplyDelete
  11. kuasa allah kubah masjid tu
    tersegam indah

    ReplyDelete
  12. Cantiknya Acheh ...sedih membaca kisahnya yg dilanda tsunami dulu...masa yg berlalu kembali menyegarkannya dgn aktiviti manusia yg reda menerima takdir Allah.

    ReplyDelete
  13. Alfatiha buat semua magsa tsunami..
    Memang kebesaran Allah bila kubah yang berat tu boleh terapung dan terdampar di kampung lain..

    ReplyDelete
  14. Baru perasan kubah cantik Tu.. jom nasyid sama2

    ReplyDelete
  15. cantik masjid2 di acheh. tgn tu dh automatik mcm nk nasyid. hahah
    al fatihah buat semua mangsa.

    ReplyDelete

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah