Wednesday, 19 November 2014

#11 - 11 sikap yang dibenci - Cabaran November #1


Akhirnya, sampai jugak aku ke cabaran terakhir by Kathy R'bain. Kali ni dia mintak 11 sikap yang dibenci. Aku ni jenis yang jarang nak benci-benci orang ni. Tapi, sebagai manusia biasa yang ada tahap kesabaran, memang ada beberapa perangai yang aku memang bengkek je kalau terjadi depan aku:

1.Tak hormat orang - terutama orang tua.

2.Berkira

3.Pengotor

4.Suka memaksa

5.Menzalimi makhluk Allah yang lain.

6.Talam dua muka

7.Suka menuduh tanpa usul periksa

8.Bodoh sombong

9.Suka 'melabel'.

10.Tak boleh terima kritikan

11.Pilih kasih

Apa-apa pun kita manusia biasa. Moh le sama-sama kita perbaiki diri.

26 comments:

  1. hehe..semua perangai yg disenaraikan tu sememangnya tak disukai org lain

    ReplyDelete
  2. Tak suka jugak sikap² yg di sebut tu.

    ReplyDelete
  3. betullah kan, kita manusia
    yang memang tak boleh lari dari kekhilafan

    ReplyDelete
  4. Exactly Sal..kita pun kureng sikit kalau ada yang bersifat macam ni..Moga-moga kita semua terpelihara kan..

    ReplyDelete
  5. Keaemua perkara itu patut kita jauhi..supaya tidak mengundang kebencian orang..

    ReplyDelete
  6. Me too.. Tak suka orang yang suka menuduh tanpa usul periksa. Tapi tu laa..kadang2 sikap tu ada gak kat diri sendiri. Kita manusia yg serba tak sempurna. Huhu

    ReplyDelete
  7. uish yang no9 tu as cikgu memang kena elakkan. melabel students tak elok oi. bebudak akan ingat sampai bebila. semoga kita terhindar dari jadi orang-orang cemni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..ingat ye cikgu.hehehe.moga kita terhindar dari sifat-sifat buruk ni

      Delete
  8. Semua tu pun saya x suka jugak. Moga kita dijauhkan dari sifat itu.

    ReplyDelete
  9. betul. saya x suka orang yang x hormat orang tua... haish.. ada juga perangai macam ni..

    kadang-kadang saya boleh jadi suka mendesak, itupun kalau dia bgtahu somethin tapi sekerat jalan je... -.-

    ReplyDelete
  10. kadang2 ada terjadi pd saya salah satu sikap di atas.. astaghfirullahalazim.. huhu..

    ReplyDelete
  11. Salam ziarah lewat malam..

    Terima kasih singgah blog ummi ye.

    Setuju juga dengan semua tu..

    ReplyDelete
  12. Agreed.
    Cuma bab berkira tu saya ada juga tapi bukan pada semua orang.
    Just pada orang yang saya geram, cth: yang suka ambil kesempatan.

    ReplyDelete
  13. Huhu..semoga dijauhkn sifat xelok tu..sama²lah perbaiki diri..

    ReplyDelete
  14. semua sikap tu sis JM x suka tapi ada gak antara tu sis x boleh nk buang ...aduyai...

    ReplyDelete
  15. Bab pengotor tu mmg tak boleh pegilah huhu...

    ReplyDelete
  16. Semua yang tersenarai tu memang takda siapa pun boleh terima. Akak pun paling tak suka bila orang jadi talam two faces. Menyampah sungguh. Tak payah nak bertalam-talam sangat, akhirnya ketahuan juga tau!

    ReplyDelete
  17. Tak tersahut cabaran ptma ni..

    ReplyDelete
  18. Betul ke sebelas perkara jer tu Sal....hihi sorok eh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..tak taulah, masa menaip terfikir sebelas ni je.kalau ikutkan banyak, tapi dah syarat dia sebelas je, tak boleh nak lelebih

      Delete
  19. saya ni jenis berkira. tapi tak sangat. masih berpada2. hehe

    ReplyDelete

Thanks sudi baca. Komen je apa-apa korang suka. Lagi panjang lagi best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by BloggerCandy.com