Mengharapkan non-Muslim sokong Palestin

Tuesday 29 July 2014

Berderau darah aku jumpa gambar ni kat FB


Aku tak hingin pun nak bukak page milik Israel tu! Entah ye entah tidak gamba ni ori. Entah-entah edit supaya rakyat Malaysia bergaduh sesama sendiri.

Tapi kalau betul lah ada..korang rasa kenapa ada pulak orang Malaysia yang sokong Israel ni? Tak tau sejarah ke takde hati perut?

One thing aku perasan kat Malaysia ni, bila ada orang share gambar kekejaman tentera Zionis akan keluar statement-statement ni..

"Kafir laknat, siap-sedialah kau!"

"Sial punya Yahudi, kafir laknatullah!".

"Dasar kafir! F*** youla!"

First thing first..kafir tu apa? Kalau dari segi bahasa, kafir itu maksudnya ingkar. Dari segi tauhid, means dia menolak Allah sebagai tuhan. Dari segi senang faham, kafir tu maksudnya bukan Islam.

Kalau dari kaca mata bukan Islam, bila kau tulis macam tu, kau seolah-olah memaksudkan diorang sekali. Kan lagi sesuai guna istilah Zionis atau Israel. Kau bayangkan cakap macam tu depan kawan kau si Ah Chong atau Muthu, agak-agak apa diorang rasa?

Aku bukan nak menangkan orang agama lain ke apa, tapi sejujurnya aku kurang berkenan bila kita suka 'melabel' secara keseluruhan. Mungkin diorang kafir, tapi jangan kita lupa..

Ada rakyat UK yang bersungguh boikot produk Israel sampai ada company terpaksa menutup perniagaan mereka. Berita lanjut baca di SINI

Ada gadis Amerika yang menyoal Presiden sendiri secara point blank tentang umat Islam yang dibunuh saban hari.


Ada gadis Sepanyol membuat demo dengan berbaring di Hall of Fame, Hollywood menyindir pembunuhan rakyat tak berdosa di Palestin.


Ada rakyat Brazil, Chile, Jepun, Belanda, Germany  dan ramai lagi yang berarak di jalanan bersolidariti untuk Gaza. 

 Korea

Tugas kita yang bukan Islam ni untuk ajak rakan-rakan kita yang bukan Islam untuk sama-sama memperjuangkan hak warga Palestin. Betul, sebagai orang Islam, kita memandang isu ini dari sudut berbeza tapi kita kena educate non Muslim yang isu ini bukan sekadar isu agama. Nak ajak diorang, kita kena tunjuk yang Islam bukan agama pengganas tetapi kita sukakan keamanan dan kita hormat penganut agama lain. Kita ni umat yang beradab.

Tak guna pun kalau umat Islam je yang boikot produk Israel. Nak lagi effective,  biar semua boikot regardless of religion. Biar satu Malaysia ambil tahu sejarah konflik Gaza-Israel. Tengok jelah tragedi MH17, MH370 dan pelbagai siri bencana alam di Malaysia mahupun negara lain. Rakyat Malaysia tak pernah lokek dengan simpati dan derma. Hebatnya rakyat negara kecil ni, walau berbilang kaum dan kepercayaan namun tekad bersatu hati atas nama kemanusiaan. Moga kita dapat capai kesedaran sebegitu hebat untuk Gaza.

Buat saudara-saudaraku di Palestin, bertabahlah. Moga Allah beri ganjaran syurga untuk kalian. Di saat orang lain bergembira di Aidilfitri, air mata dan darah syuhada kalian terus tumpah di tanah Masjidil Aqsa.  Teruskan perjuanganmu briged Al-Qassam. Semoga Allah akan membantu kamu Maafkan kami kerana sering leka dan melupakan kamu dalam kesibukan urusan dunia kami.


-You don't have to be a Muslim to support Gaza.  You just need to be human.-

Buat yang Islam, teruskan berdoa..

*autopublish*

13 comments

  1. Betul Sal.
    Saya type ' Israel laknatullah '.
    Bukan kerana nak jage sensitiviti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Ajak non-muslim boikot sekali.
      Israel kalau serang malaysia (Nauzubillahiminzaalik) bukan Muslim je mati, non-Muslim sama. Sebab Malaysia ni kecik je. Berapa banyak bom je yang habis.

      Delete
  2. Betul tu sal...setuju..banyak hati perlu jaga,kan...saya pun prefer tulis israel atau zionis.

    ReplyDelete
  3. akak pun setuju dengan awak sal... sepatutnya isreal laknatullah... kena jaga sensitiviti perkauman huhu... nanti mereka yg non muslim di malaysia salah faham...

    ReplyDelete
  4. Mmg betul tu.. sayangnya sesetengah org mmg tak faham. Tak taulah, x faham ke atau saja2 x nk memaham. Yg kejam tu Regim Zionis... even sesetengah org yahudi pun ada yg tak bersetuju, apatah lagi yg beragama lain. Sensitiviti kenalah jaga, terutama dlm negara yg berbilang kaum mcm Malaysia ni. Kita kena bersatu tak kira apa bangsa sekalipun demi kemanusiaan... Klu agama lain kena mcm rakyat palestin pun, kita pasti x bersetuju & ada rasa kasihan kan...

    ReplyDelete
  5. agaknya diorang tak sedar benda tu. sebab ada certain people dah biasa melabelkan manusia macam tu kan.

    tapi betul. kita nak orang hormat agama kita, kita kena hormat agama orang lain.

    ReplyDelete
  6. siapalah yg sanggup buat page mcm tu? ish ish ish

    ReplyDelete
  7. Kathy gelar mereka ini Zionist Laknatullah..

    ReplyDelete
  8. Agreed Sal...Dia orang ni kadang-kadang very insensitif...bahasa yang digunakan menunjukkan siapa kita yang sebenarnya...

    ReplyDelete
  9. Yg menyokong tu maybe attention seeker

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin..budak tak tau apa-apa tapi nak glamer.huhu

      Delete
  10. ue better guna israel laknatuallah bkn kafir...tp rmi yg xphm

    ReplyDelete
  11. kita kena faham yg sampai bila2 pun takkan pernah ada negara israel.. dan zionis tu akan jd musuh islam selama-lamanya...

    ReplyDelete

Your comment is highly appreciated. Komen dengan berhemah