Friday, 20 March 2015

Big girls do cry..They just don't do it in public

Masa aku sekolah rendah, ada sorang budak perempuan ni. Dia kememeh, senang nangis. Ada sekali, satu kelas kena rotan ngan cikgu sebab nakal. Bila sampai turn dia, tetibe cikgu tak jadi. Sebab dia menangis. Bebudak lelaki pun tak berani kacau dia, sebab baru diorang try, dia dah tekup muka.

Aku? Kena rotan 3 kali atas tangan pun sengih je.

Tapi pernah sekali, aku bengang dengan seorang budak ni sebab amik barang aku. Aku lupa barang apa. Aku pun try trick tutup muka ngan tangan, acah-acah konon nak nangis. Budak tu panik, terus bagi balik barang aku. Komen dia tu yang tak tahan.

"Tak sangka kau nak nangis. Aku tak pernah tengok kau nangis." Lebih kurang gitulah ayat dia. Ala, ayat budak darjah empat. Mana ada seni sangat.

Budak nakal tu terus bagi balik barang aku dan dah tak kacau aku dah. So, berguna jugak trick tu. Tapi dengan cikgu or parents tak berani pulak aku nak try.

Sekarang, bila dah dewasa, aku terfikir nak guna trick tu. Sebab bila kita tunjuk muka riang gembira sepanjang masa, orang dah mula anggap kita ni takde perasaan.

Ala, dia tu OK. Takkan dia nak sentap.

Wrong! Orang yang banyak ketawa tu tak semestinya tak reti menangis. Diorang cuma tak suka gunakan air mata sebagai senjata. Diorang takut dianggap lemah sebab dah terbiasa pura-pura kuat. Hakikatnya, diorang tu hati tisu. Lembik!

Tabahlah ye Sal... *Take a deep breath*

Nota kaki: I'm going through hard times lately. Sorry guys, belum ada mood nak blogwalking. Thanks masih sudi singgah sini. Special thanks untuk mereka-mereka yang selalu whatsapp dan menceriakan hari-hari aku. You know who you are :)


64 comments:

  1. Betul tu kak Sal. Ornag selalu ingat hati kita ni hati batu kalau kita ni nampak macam kuat dan takde perasaan.

    Moga Allah permudahkan segala urusan kak Sal ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Farah..yelah, kadang-kadang orang lupa kita ni manusia jugak.

      Delete
  2. Betul..tak menangis bukan bermakna hati kita keras macam batu bata
    Mungkin sebab kita strong siket aje dari orang lain..tapi, kita tetap punya hati...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang-kadang orang yang nampak kuat ni lagi 'lembik' hatinya..

      Delete
  3. Sometimes menangis boleh ringankan beban perasaan yg ditanggung. Wishing you all the best, Sal. Jaga diri & hati. Moga lepas ni boleh senyum dgn ceria, luhur dari hati :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak Farrah.memang tengah cuba menabahkan hati ni.rasanya dah OK kot.

      Delete
    2. its okay to cry.. akan rasa sikit ringan..

      Delete
  4. Saya pernah dihukum pukul 2 kali bila saya ketawa lepas kena pukul cikgu. Pengajaran yg saya dapat orang yg suka mendera memang suka tengok kita sakit kena dera. Mereka cuma akan bahagia bila yang didera kelihatan sakit dan marah bila yang didera tak rasa sakit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. so, bila orang sakitkan hati kita, kita kena buat-buat strong la ek..so that dia plak yang sakit hati.tapi nampak gaya trick 'sedih' saya kali ni menjadi.

      Delete
  5. menangis ni kdg2 bgos jgk..
    kalo ade mslh kdg2 menangis la blh lega skit perasaan tu..
    hikhik..

    tp kalo sllu sgt menangis xbest jgk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya jenis yang jarang menangis.kalau saya nangis tu tandanya saya betul-betul sedih.

      Delete
  6. Nak nangis anytime pun boleh.
    - baik untuk mencucikan mata
    - kasi stress relieve

    Tapi lagi bagus kalau nangis & ngadu kat DIA

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..so true.mungkin Dia uji saya sebab saya ni dah lama sangat tak mengadu kat Dia.

      Delete
  7. kak sal,dari entri sebelum ni sedihh..huhu...kenapa...be strong sis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada problem sikit la wanie.biasalah, hidup tak selalu indah.thanks dear for your support.

      Delete
    2. xpe kak..keep calm..insyaAllah..ada jalan penyelesaian terbaik.. ^^

      Delete
  8. Kdg2 dgn menangis dpt membuang stress & memberikan kekuatan baru buat diri kita agar lebih tabah.. Salam ceria selalu Sal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. so true abang Khir..lega dapat luahkan semua lepas menangis..

      Delete
  9. budak laki biasalah suka kacau budak pompuan.........Tapi big girl sekrg bukan nangis sebab boy amik barang dia tp sebab putus cinta..hahahhahahahaa...................good luck anyways in your life...be happy (Y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..thanks!amik barang gak lah tu.amik hati...lasi sakitnya tuh di sini. ;)

      Delete
  10. Semua orang ada masanya macam tu kan? Takpe sis..take youre time..ada mood jgn lp singgah k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insha Allah...thanks sis.Nanti kalau free saya datang.sediakan apa yang patut

      Delete
  11. Replies
    1. untung kedai tisu...nah Sal..tuala wanita...tuala good morning :-)

      Delete
    2. Lain macam kalau tuala wanita tu, k.JM.

      Delete
    3. hahaha..memang lain macam.kalau belum guna saya amik je.kalau dah, tak nak..hahaha

      Delete
    4. Tuala wanita extra long... Ha ha na...

      Delete
  12. sis JM nk kalau tengok movie or drama sedih je menangis...so Sal...biasalah hati wanita ni kan lembut mesti tersentuh punya..so sabarlah ye..sis JM kan ada..boleh luahkan perasaan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaaa Akak JM hati lembut ni.. ehehe..

      Delete
    2. Shikin : Sal je tak sudi heeee

      Delete
    3. hehehe..thanks kak JM! meh sini pinjam bahu kak JM yang kuat sebab selalu galas backpack tu. seganlah nak nangis depan kak JM.saya nangis depan cermin pun terkejut sebab buruk sangat.hahaha

      Delete
  13. org yg byk ketawa...sebenarnye paling senang nak nanges...huk huk huk

    ReplyDelete
  14. " Am not a girl...
    Not yet a woman... "
    Nyanyi sket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah woman dah ni...hahaha.tapi Nazeck dah suruh nyanyi, saya nyanyi la..pasni KL confirm hujan lebat.

      Delete
  15. Tough nye,Sal.
    Kene rotan 3x pun x nangis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..kawan-kawan saya dulu pun pelik tengok saya yang kecik ni lagi tough dari diorang.

      Delete
    2. wanie pernah kena lempang dengan cikgu matematik sebab tak bawak buku latihan masa darjah 5..tak nangis pulak masa tu..heheh..kalau sekarang maun tak meleleh ayaq mata..

      Delete
  16. Takpe kak. Itu normal kan. Pompuan ni kalau kena sakat banyak2 kali, boleh nangis jugak akhirnya. Ada limit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah.lagi dahsyat kalau kena sekali je, tapi tepat terus ke hati.lagi sedih cam kena tikam-tikam.

      Delete
  17. Dah kenapa adik akak sorang ni? Apa yang menyedihkan sangat sampai nak nangis je rasanya...Cer cerita sikit!

    Orang kalau dah biasa tunjuk diri tu kuat, memanglah sukar nak mengalirkan airmata di depan orang lain. Orang lain tak kata apa tapi kita pulak yang rasa macam sesaja je nak minta simpati, so tak mau nangis depan orang, nanti orang kata lemah. Yang sebenarnya Dik Sal, sesekali mencurah perasaan, menangis meraung tu takpa. Sekurang-kurangnya lega hati daripada segala beban yang ditanggung sendirian. Janganlah sedih-sedih, tak rock tengok Sal yang selamba ni sedih-sedih tau. Tapi kalau Sal nangis juga, akak pun tumpang nangis nanti! No, no, no... tak mahulah gitu. Lets ceriakan hati dengan apa- apa jelah, janji kita gembira kembali!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks kak MD. berat rasa nak cerita kat blog ni. tapi Alhamdulillah dah rasa lega lepas baca komen-komen korang dan dorongan kawan-kawan yang tak pernah jemu bagi saya semangat. Insha Allah, saya akan kuatkan hati. What doesn't kill you makes you stronger. ;)

      Delete
  18. Kak Sal.. wut ever things yg going on pun be strong okay ^^ keep smiling. its okay kalau kita nangis kat belakang coz Allah mmg cipta perempuan ni sbagai pmilik air mata trbanyak. its okay to let then fall.. but depan orang we must appear strong. no matter what.. if ada org yg benci ngan kita msti lagi stress hidup dia sbb kita still stand strong.

    hope everything will be fine soon ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks Siti...rasanya keadaan tak berubah, just that akak dah boleh terima apa yang jadi dan move on. thanks a lot dear. memang menangis ni salah satu terapi yang baik untuk hati.

      akak dah janji kat diri akak nak jadi perempuan yang kuat ;)

      Delete
    2. pengalaman akan ajar kita jadi lebih kuat kak sal, believe me..wanie dah banyak sangat nangis masa zaman sekolah/remaja dulu..so sekarang bila ada apa-apa berlaku macam dah lali..alah bisa tegal biasa gitu...tapi kadang2 nangis tu tak boleh dinafikan lah..

      Delete
  19. CT xleh recall plak brapa kali kena rotan time sek.. tahap nakal nauzubillah gak.. tak penah nangis smpai this one moment.. cg rotan atas sebab yg kita x salah.. terus nangis n cg gelabah.. cg tnya eh kuat sngt ke saya rotan.. CT ckp bukan sbb sakit ke tak.. tp sebab cg x siasat x tanya n terus hukum.. time tu drjah 3 kot.. cg call mak cakap sorry ahahahah..

    ReplyDelete
  20. br terbaca semlm kt twitter... menangis itu adalah pelepas apabila dalaman tidak mampu menampungnya lagi... (gitu laa lbh krg bunyinya)

    senyum2 dan be positive... #YNWA

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks dear..kau punya hashtag membuatkan aku terbayang wajah Torres..hehehe.

      Delete
  21. entah kenapa paham yang sal alami
    sebab akak juga begitu, ada kawan sampai pelik dulu
    kena pukul pun tak menangis, padahal hati tu macam dah koyak rabak
    menangis bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan
    tapi kalau akak, once dah menangis, susah nak berhenti

    takpe, menangislah sebab ianya mampu mengurangkan sikit
    rasa berat di hati tu =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang yang susah nangis ni macam orang yang susah marah gak..sekali sampai dia punya limit, memang macam empangan pecah..

      yup, kadang-kadang menangis tu option terbaik

      Delete
  22. Ana punn nak nombor kak sal gak.. Nak wsap kak Sal. Isk! Ade rezki nak lepak2 ngan kak Sal, share cerita hati. Kikiki. Ape aku merapu nih kat belog kak sal? Erk! Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi, mesti banyak cerita hati tu kan..ok, nanti akak email no. hp kat Ana ye..kita merapu dalam wasap plak

      Delete
    2. Banyak sgt citernye. Hehe. Nnti email no k.sal tau, ni email ana ehniasyiqa@gmail.com

      Delete
    3. akak dh email..nanti jangan lupa introduce diri.hehe

      Delete
  23. ha, bab ni saya teringat dekat kawan saya. saya setuju dengan akak.

    saya ni dah la cepat marah tapi saya cepat sejuk. kawan saya tahu saya perangai macam tu, boleh dia buat selamba tak mnta maaf. sebab dia tahu lambat laun saya jadi elok balik. banyak cantik muka dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu...akak selalu macam tu lah...sebab tu kot orang nak heran nak pujuk akak kalau diorang dah buat salah.sebab tau akak marah tak lama.

      Delete
  24. Replies
    1. adalah...takpela ZF, akak pun dah lupakan kisah tu..nak move on ;)

      Delete
  25. kalau jenis saya kak.. serius saya syg kwn2 saya..dh lama kenal ka baru kenal ka..andai ada perlu saya tlg saya akan usahakan jgk..
    saya xmintak apa2 pon..just jgn la sakitkn hati saya ja..jgn buat saya terasa hati ja.

    baru2 saya pegi kl.. niat di hati nk la jump sahabat2 saya... ok dh kata boleh jmp.. saya pon kuar la.. pegi lrt..masa kt lrt call kata xjd..ya allah.. sentapnya hati saya.. saya dtg jauh2 dari Kedah nk la jmp kwn2..siap bawak buah tgn lagi... terasa hatinya.. rasa nk buang ja buah tgn saya bawak tu...aduu sabar la wahai hati... at least alasan xleh jmp sbb penting xpa gak.. ni sbb nk p jalan ngan en.tu*** ja..mmg mulut saya kata ok..tapi hati saya tak ok..

    sory pjg ckit..nk luah sikit..biar hati lega..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alahai, siannya ZF. ni mesti jenis yang marah pun pendam je kan..huhu

      lain kali datang kl roger-roger la.banyak akak-akak kat sini boleh bagi buah tangan tu..huhu

      Delete
  26. memang camtu kan..org yg banyak ketawa tu dialah yg paling banyak nangis sebenarnya

    ReplyDelete

Thanks sudi baca. Komen je apa-apa korang suka. Lagi panjang lagi best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by BloggerCandy.com