Saturday, 23 February 2013

What I learn from Creative & Critical Thinking Training

Baru-baru ni bos aku hantar aku ngan sorang colleague g training KBKK selama 2 hari. Atau dalam bahasa omputihnye, Creative & Critical Thinking. At first aku terbayangkan bengkel yang maha bosan.Apatah lagi bila dapat tahu fellow participants semuanya orang perpustakaan. Tapi sangkaan aku meleset. Fasilitator kitorang, Dr.Ibrahim Nor memang best. Peserta lain, mula-mula je nampak skema, lama-lama bila dah buat aktiviti sama-sama terserlah jugaklah kesengalan diorang.Huhu...

So, aku nak share sikit la apa yang aku belajar kat training tu. Nak explain secara lisan aku tak berapa pandai, so aku taip la kat sini untuk perkongsian bersama. Ilmu kalau simpan je lama-lama lupa ye dok? So, baik sebar-sebarkan. Antara point menarik yang aku belajar ialah...

1. Otak manusia terbahagi kepada dua. Otak kiri dan otak kanan.Otak kiri lebih kepada pemikiran logikal, analisis, rasional dan kritis. Otak kanan pula merangsang kreativiti, imaginasi dan perkara-perkara seni. Nak clear lagi, rujuk gambar ihsan google ni...


2. Orang kata, orang kidal ni biasanya kreatif. Sebab penggunaan bahagian badan di belah kiri yang kerap akan merangsang otak kanan untuk 'bekerja' dan begitulah sebaliknya. So, kalau nak pandai dua-dua, kenalah banyak bergerak. Jangan dok depan Tv je..ops,sendiri taip sendiri terasa!

3.Multi-tasking is actually a bad,bad idea. Sebab bila kita cuba melakukan lebih dari satu kerja pada satu masa, otak kita akan keliru. Sebaik-baiknya adalah fokus pada satu perkara sahaja at a time. Selain dari tu, kalau nak kuatkan ingatan kena guna teknik repetition (ulang-ulang), clarity (jelas) dan gunakan elemen bunyi, contohnya lagu ke, rhyme ke, sajak ke..dan juga warna. Ingat tak zaman sekolah pakar motivasi suka suruh buat nota pakai pen kaler kaler? Sebab warna boleh membantu menguatkan memori.

4. Antara tools yang efektif untuk critical thinking adalah 'Force Field Analysis' yang diperkenalkan oleh Kurt Lewin. Mula-mula kita kena kaji masalah/ situasi kita. Kena analisa 4W and 1H. Who, What, Where, When and How.Lepas tu baru la brainstorm cadangan tindakan untuk atasi masalah tu. Ini pun guna teknik 4W, 1H. Lastly kita kenalpasti halangan untuk melaksanakan tindakan kita tu. Barulah kita nampak masalah dan jalan penyelasaian dalam ruang yang lebih luas. Nak lebih nampak lagi, guna peta minda.

5. Kitorang belajar jugak tentang 'Affinity Diagram'. Ni idea seorang ilmuan Jepun, Kawakita Jiro. Aku rasa tool ni memang bijak dan sesuai untuk company besar di mana pekerja dia takut nak luahkan secara direct dekat bos. Dr. Ibrahim Nor kata kat Jepun diorang memang buat ni. Contohnya bagi satu topik/masalah/ situasi, kemudiakan sediakan ruang seperti dinding kosong supaya staf boleh tulis apa je yang berkaitan atas kertas dan tampal. Apa sahaja...Lepas tu baru asingkan kepada kategori punca, cara mengatasi, kesan, dan apa-apa kategori yang sesuai. Kumpulkan idea-idea berkaitan dalam satu kumpulan kecil. Ni contoh yang aku dapat dari google image.


Insya Allah kalau ada kesempatan aku akan share pasal 'Creative Thinking' plak..

Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment

Thanks sudi baca. Komen je apa-apa korang suka. Lagi panjang lagi best

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Template by BloggerCandy.com